Mökkeilyä!

Re: Mökkeilyä!

ViestiKirjoittaja Diana » 09.05.2018 19:28

No nyt olen vielä enemmän sekaisin näistä käsitteistä. Joka tapauksessa mun isovanhemmat eivät siis olleet tietääkseni karjalankielisiä, ja ainakin vaarin asuinpaikka, Viipurin seutu, viittaa karjalaisia murteita puhuneeseen henkilöön, ei siis karjalankieliseen. Tästä olisi kiinnostavaa jatkaa vielä, mutta ainakin uusi ketju olisi kai tehtävä ensin.
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Hallava » 17.05.2018 19:55

Minun isoisä on kotoisin Käkisalmesta Suotniemestä ja isoäiti Impulahdesta. Käsittääkseni ainakin Impilahti on karjalankielistä aluetta? Mummo puhuu ihan eri tavalla kuin ukki. Ajattelin aina lapsena ettö mummolla vaan on tuollaisia hassuja sanoja, joihin kuului mm. Neze. Mitä ihmettä se tarkoittaa. Sitä käytettiin melkein missä vaan, esim "neze maguat siällä!" Enkä oikein päässyt kärryille että mitä se tarkoittaa. Mummo on muistisairas niin ei muista itsekään mitä se tarkoittaa. Moni S kirjain lausutaan vähän kuin Z. On muitakin mielenkiintoisia sanoja kuten uks (ovi) ja kuki (lusikka). Onko mun mummo vaan höppänänä keksinyt sanoja vai mistä ne tulee :D Ja toki mie, sie, hyö.. Ukki ei puhu selkeästi millään murteella mutta jutut on outoja. "Ole hiljaa kuin kusi sukassa!" Hmmm..

Hitsi meni kyllä nyt niin off topic! Mutta palataan mökkikeskusteluun vaikka sillä että ukki ja mummo oli hulluja mökkeilijöitä kun olivat terveempiä. Tai mummo mökkeili ja ukki roudas kamaa kaatikselta :D
Pysähdy ja ole tässä hetkessä.
Hallava

ViestiKirjoittaja Völva » 17.05.2018 20:09

Hallava kirjoitti:Minun isoisä on kotoisin Käkisalmesta Suotniemestä ja isoäiti Impulahdesta. Käsittääkseni ainakin Impilahti on karjalankielistä aluetta? Mummo puhuu ihan eri tavalla kuin ukki. Ajattelin aina lapsena ettö mummolla vaan on tuollaisia hassuja sanoja, joihin kuului mm. Neze. Mitä ihmettä se tarkoittaa. Sitä käytettiin melkein missä vaan, esim "neze maguat siällä!" Enkä oikein päässyt kärryille että mitä se tarkoittaa.

Neče tarkoittaa se ja magua tarkoittaa nukkumista. Mun mummokin sanoi usein noin ja hän tarkoitti, että "no nyt se taas nukkuu/unelmoi siellä!" ja tarkoitus oli hoputtaa :lol:
Völva

ViestiKirjoittaja Diana » 17.05.2018 21:45

Hallava kirjoitti:Ukki ei puhu selkeästi millään murteella mutta jutut on outoja. "Ole hiljaa kuin kusi sukassa!" Hmmm..
:lol: Taidan omia tuon sanonnan.
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Hallava » 20.05.2018 19:37

Neče. No nyt löytyi sillekin tulkkaus :D Viimein. Kiitos! Pitäisi varmaan tutustua enemmän Karjalan kieleen, mikäli mummoni puhe on sitä?

Kusi sukassa kuuluu kaikille :D
Pysähdy ja ole tässä hetkessä.
Hallava

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu