Kuinka päästä alkuun

Re: Kuinka päästä alkuun

ViestiKirjoittaja Völva » 05.04.2018 12:27

Mun täytyy myös taas vastata, että omaan juttuuni aurat ei kuulu, jos siis tarkoitetaan sellaista ihmisestä huokuvaa värikarttaa, mutta omassa jutussani näen halutessani ihmisestä, eläimestä kasvista tai oikeastaan mistä vain enemmän kuin mitä silmin näkisin. Sitä kutsutaan ilmeisesti shamanistiseksi silmäksi ja nuo itämaiset kutsuu sitä kolmanneksi silmäksi. Tai en ole varma tarkoittavatko he samaa :?: Kuitenkaan tämä oma juttuni ei ole auran näkemistä vaan ihan muita juttuja ja liittyy henkimaailmaan :D

Joskus olen nuoruudessa lukenut chakroista ja muistan miten silloin tökki juuri nuo valmiiksi määritellyt merkitykset eri väreille. Esimerkiksi eri kulttuureissa eri värit symboloivat tai ainakin luovat mielleyhtymiä ihan erilaisista tunteista ja asioista, joten meille punainen esimerkiksi symboloi ihan eri asioita kuin vaikka tiibetiläiselle. Jos itse lähtisin tuollaisia opiskelemaan, niin olisin kyllä taipuvainen miettimään mitä mikin väri itselle merkitsee tai mikä fiilis mistäkin tulee ja vuosien saatossa ehkä oppisi yhdistämään tietyt asiat tiettyihin väreihin.
Völva

ViestiKirjoittaja Hex » 30.04.2018 15:47

Serene kirjoitti:Kiitti kirjavinkistä, Völva!

Katon läpi noi chakrat. Ajattelin tutustua niihin yksitellen, niin opin kunnolla merkitykset. Jää nähtäväksi, tuntuuko se sit omalta jutulta.

Noi määritellyt värit vähän hämää. ...ja siitä päästäänkin sit auroihin. Mites aurat? Näkeekö joku värillisiä auroja? Se vähä, mitä oon niistä ehtinyt lukea, niin justiinsa toi värien merkitykset jotenkin tökkii.

Mulla on tänään vapaapäivä ja sen varmaan huomaa, kun oon täällä taas kyselemässä koko ajan :D

Miulle kehittyi aikanaan meditaation myötä semmonen jännä juttu, että näen semmosen hohteen ihmisten + oikeestaan kaiken muunkin elävän ympärillä jos sitä saa katsella jonkin aikaa ihan rauhassa, varsinkin jotain tasaista taustaa vasten näkyy selvästi. Onko tämä just sit sitä itteään vai minun omaa hulluutta, enpäs ole varma. Mutta semmonen hohde vaan tykkää näkyä pienellä keskittymisellä. Yleensä se on vaan semmosta harmaanvalkoista, joskus muitakin värejä. Jostain syystä puista tuntuu usein erottuvan semmonen kirkkaan sininen hohde. Heh, tänkin jos ääneen sanoisi sopivassa tilanteessa niin kahelin leima nasahtaisi otsaan heti. :roll:

Ja sama juttu noiden chakrojen ja värien suhteen, mielestäni tämä on semmonen asia mistä jokaisen pitää itse tehdä omat johtopäätöksensä, tuskin tohon on mitään yhtä oikeaa selitystä. (New age porukoissa missä tätä chakra ym. hommaa harrastetaan, tuntuu pätevän lähes poikkeuksetta äärimmäisen jäykkä ja dogmaattinen ote kaikkeen mahdolliseen.)
By my feet the flowers of witchery abloom.
Hex

ViestiKirjoittaja Hex » 30.04.2018 15:51

Toi muuten toi, normaalisti näkymättömissä olevian asioiden "näkeminen", sitä kannattaa harjoitella. Intuitio on jännä lahja mitä pystyy kehittämään, kun viitsii nähdä vaivaa. Ihminen kykenee aistimaan hirmu paljon semmosta mikä ei ihan normijärkeen mahdukkaan ja sekös vasta on hauskaa. Itellä tähän on auttanut meditaatio ja ihan elämänkokemus, mitä ei vielä nyt niin tolkuttomasti edes ole.

Ai niin hei, kantsii linkit osiosta vilkasta se Internet Sacred Texts -sivu. Sieltä löytyy paljon semmosta mikä ei tule ihan joka päivä vastaan ja yhdeltä sivulta löytyy aivan tolkuton määrä hyvää luettavaa. (Hyvää treeniä kans kielitaidon kannalta, päivän kun luet jotain muutama vuosisata sitten kirjoitettua matskua niin aivot on umpisolmussa. ;) ) Minulle ainakin suuri apu kun ei tässä lähellä ole sopivanlaista kivijalkakauppaa. :)
Hex

ViestiKirjoittaja Serene » 02.05.2018 18:16

Hex kirjoitti:Toi muuten toi, normaalisti näkymättömissä olevian asioiden "näkeminen", sitä kannattaa harjoitella. Intuitio on jännä lahja mitä pystyy kehittämään, kun viitsii nähdä vaivaa. Ihminen kykenee aistimaan hirmu paljon semmosta mikä ei ihan normijärkeen mahdukkaan ja sekös vasta on hauskaa. Itellä tähän on auttanut meditaatio ja ihan elämänkokemus, mitä ei vielä nyt niin tolkuttomasti edes ole.

Tosta intuitiojutusta oon lukenut ja katsonut videoita tubesta. Mielenkiintoista ja ihan mahtavaa, että tollasia asioita voi opetella.

Nyt oon törmännyt paljon sellaiseen, että oma terveys ja hyvinvointi pitää olla ihanteellisella tasolla, että voi harjoittaa noituushommia. Muuten ei onnistu. Mitä mieltä? Onko totta? Siis nää jutut on sellasia, että pitää juoda teetä, ei kahvia. Pitää syödä kasviksia, ei mitään einestä. Pitää liikkua paljon, ei saa olla lihava. Onko nää jonkun tietyn suuntauksen uskomuksia? Kuulostaapa ihan tylsältä! Rakastan kahvia ja pizzaa :D ...en yhdessä, vaan erikseen.
Serene

ViestiKirjoittaja Diana » 02.05.2018 19:46

Serene kirjoitti:Nyt oon törmännyt paljon sellaiseen, että oma terveys ja hyvinvointi pitää olla ihanteellisella tasolla, että voi harjoittaa noituushommia. Muuten ei onnistu. Mitä mieltä?
Tästä aiheesta lienee mielipiteitä yhtä monta, kuin harjoittajia, mutta omani kuuluu, että höpö höpö. Hyvä terveys on toki mukava asia, ja helpottaa elämää monin eri tavoin, mutta mikään edellytys noituuden harjoittamiselle se ei ole. Jos mielenterveys on aivan viturallaan, voi olla syytä jättää loitsiminen - ja moni muukin asia - sikseen, ja keskittyä ensin paranemaan ainakin suunnilleen työkykyiseksi, tai siihen suuntaan. Vamma, sairaus tai läskiperse ei kuitenkaan itsessään ole mikään tuomio, jonka vuoksi noituus ei voisi olla sellaisen omaavan juttu.

Minulle kaikenlainen ylenpalttinen hengellisen puolen ylikorostaminen joko terveyden tai muun "harmonisoinnin" muodossa on suoraa lainaa kaukoidän filosofia- uskonnoista, ja olen pyrkinyt niistä suuren osan elämästäni niin kauas, kuin mahdollista.
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Hex » 02.05.2018 21:02

Serene kirjoitti:Tosta intuitiojutusta oon lukenut ja katsonut videoita tubesta. Mielenkiintoista ja ihan mahtavaa, että tollasia asioita voi opetella.

Nyt oon törmännyt paljon sellaiseen, että oma terveys ja hyvinvointi pitää olla ihanteellisella tasolla, että voi harjoittaa noituushommia. Muuten ei onnistu. Mitä mieltä? Onko totta? Siis nää jutut on sellasia, että pitää juoda teetä, ei kahvia. Pitää syödä kasviksia, ei mitään einestä. Pitää liikkua paljon, ei saa olla lihava. Onko nää jonkun tietyn suuntauksen uskomuksia? Kuulostaapa ihan tylsältä! Rakastan kahvia ja pizzaa :D ...en yhdessä, vaan erikseen.

Minun kokemuksellani on aivan selvää, että sitä "näköä" pystyy harjoittelemalla voimistamaan. Vähän niinkuin herkistyisi kaikelle sellaiselle mikä normaalisti on näkymättömissä. Etupäässä se ilmenee niin, että on helpompi tuntea kaikkea mahollista, useimmiten ihmisistä ja paikoista. Ihan kuin se pieni sisäinen ääni joka toisinaan antaa pieniä aavistuksia asioista alkaisi jutella kovempaan ääneen ja selkeämmin.

Sitten yksi "taito" mikä miulle on ajan kanssa tullut, tosin se on melko kyseenalainen, on kaikenlaiset näyt jotka tapahtuvat unen ja valveen rajamailla meditaation päälle. Yleensä siis nukkumaankäydessä. Sitä en tosiaan tiedä onko se ihan pelkästään korvien välissä tapahtuvaa vai ei, mutta en pidä sitä kovinkaan merkityksellisenä. Merkillinen asia sen sijaan on se, että siinä tilassa joskus näkee semmosta mille myöhemmin löytyy selkeitä merkityksiä, näitä on miulle käyny monta kertaa ennen jotain yllättävää elämänmuutosta tms.

Mitä tuohon terveyteen ym. tulee, komppaan Dianaa, ei todellakaan tarvitse olla mikään super fitness tyyppi. Etupäässä tossa on kai just se, että niin kauan kun on suurin piirtein täysissä ruumiin ja sielun voimissa niin pistä loitsien vaan. Jos pääkopassa mättää, silloin ei todellakaan kannata sotkea ylipäätään minkään okkultin kanssa, olkoon noituutta tai jotain muuta.
Hex

ViestiKirjoittaja Reea » 03.05.2018 19:40

Serene kirjoitti:

Mietiskelin tätä asiaa parilta kantilta, siis lähinnä sitä, että mistä tällainen harhaluulo on lähtenyt liikkelle, että pitäis olla terveysguru ennen kuin voi olla noita. Onks se sit tää nykymaailma, kun kaiken pitää muutenkin olla niin puhdasta ruokaa ja fitnessiä, että se ulottuu jopa vanhojen traditioiden harrastamiseen? Vai onko tää joku itäimaisen filosofian laina, että eletään kuin askeettimunkit? Kyllähän vaikkapa paastoamista on käytetty monessa kulttuurissa ja uskonnossa osana henkistä harjoittamista, mutta siinä lienee pointti väliaikaisessa ravinnon laadun ja saannin kontrolloinnissa. Tai sit yks vaihtoehto on, että tää on jotain new age - hapatusta, samaa porukkaa yksisarvisparannuksen kanssa. Mihin se edes perustuu, että ruokavaliolla tms olis mitään merkitystä noitahommiin? Mielenterveysongelmien haittavaikutukset maagisessa puuhastelussa ymmärrän toki, mut muuten voisin kuvitella, että kaikesta kivasta ja hyvästä kieltäytyminen ja itsensä turha rajoittaminen jos mikä se vasta pistääkin noitaenergiat tukkoon. :D
Reea

ViestiKirjoittaja Diana » 03.05.2018 19:45

Reea kirjoitti:Tai sit yks vaihtoehto on, että tää on jotain new age - hapatusta, samaa porukkaa yksisarvisparannuksen kanssa.
Mun vahva veikkaus on, että tämä on se oikea vaihtoehto. Tai siis väärä, kun se yritetään liittää noituudenharjoittamiseen.
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Völva » 03.05.2018 20:16

Serene kirjoitti:Nyt oon törmännyt paljon sellaiseen, että oma terveys ja hyvinvointi pitää olla ihanteellisella tasolla, että voi harjoittaa noituushommia. Muuten ei onnistu. Mitä mieltä? Onko totta? Siis nää jutut on sellasia, että pitää juoda teetä, ei kahvia. Pitää syödä kasviksia, ei mitään einestä. Pitää liikkua paljon, ei saa olla lihava. Onko nää jonkun tietyn suuntauksen uskomuksia? Kuulostaapa ihan tylsältä! Rakastan kahvia ja pizzaa :D ...en yhdessä, vaan erikseen.

Monissa traditioissa ajatellaan, että tietynlainen kärsimys mahdollistaa esimerkiksi yhteyden saamisen henkiin helpommin tai helpottaa matkustelua eri maailmojen välillä. Varsinkin shamanistisissa perinteissä saatetaan paastota ennen rumpu- tms.matkaa tai sitten istutaan pitkiä aikoja saunassa tai kävellään pitkiä matkoja tai juostaan. Kärvistelyä tehdään ennen seremonioita tai rituaaleja , ei koko ajan. Tällaista ovat harjoittaneet mm. Amerikan alkuperäisväestöt niin etelässä kuin pohjoisessakin. Osa taas ajattelee, että tietynlainen fyysinen kirvoittelu voi toimia omien henkien ja itsen välisenä vuorovaikutuksena ajatuksella lahja lahjasta. Siis voimaeläimet, tai itse käytän mielummin sanaa fylgjat, auttavat shamaania/völvaa tehtävissä ja palkinnoksi heille annetaan mahdollisuus saada juosta, kiivetä kalliolla, tanssia tms. eli annetaan fylgjan hetken aikaa nauttia fyysestä kehosta. Osa ei myöskään syö eläimiä ja perusteena on elämän kokeminen pyhänä tai sitten niin simppeli juttu kuin se, että ihminen ei halua syödä eläintä jota nämä fylgjat edustavat eli kyseessä ei ole mikään terveysintoilu.

New Agessa, jossa nämä perinteet menevät usein sujuvasti sekaisin eivätkä välttämättä kytkeydy vaikkapa edellämainittuihin juttuihin, niin saatetaan kuvitella, että kärvistely ja vegeily ovat itsessään se "juttu".
Völva

ViestiKirjoittaja Serene » 03.05.2018 21:19

Kiitos kaikille mielipiteistä. Mulle sopii vallan mainiosti, että noi "terveysvaatimukset" osoittautui höpöhöpöksi. Osittain erotan varmasti hyvinkin, mikä on huuhaata, mutta välillä ei oikein tiedä mitä ajatella.
Serene

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu