Kevät

Re: Kevät

ViestiKirjoittaja Völva » 19.03.2018 18:51

Diana kirjoitti:
Völva kirjoitti:Vietän :) Kukkamullat uusiksi, kevyt kämpän siivous suitsukkeineen ja päälle pieni rituaali ja rummutukset. Tänä vuonna itseasiassa viettämisistä tulee vähän isompi juttu, kun tätini tulee Islannista asti meikäläistä tapaamaan :D
Ja keuhkokuumessa..? :shock:
Ajattelin ulkoistaa sen siivoamisen jollekin muulle perheessä :D ja todennäköisesti kyllä suitsukkeet voi tehdä aika pahaa tuolla hengitysrööreissä, mutta tädin (oikeasti on kaukaisempi sukulainen kuin täti) tulee avuksi juuri näiden jatkuvien vastoinkäymisten, kuten toistuvien keuhkokuumeiden ja muun kuonan selvittelemisessä.

Diana kirjoitti:Vietättekö muuten sapatteja tai muita uskonnollisia juhlia juuri silloin, kun ne kalenterin mukaan ovat, vai esim. seuraavana viikonloppuna, tai niin pois päin?
Useimmiten silloin kun se parhaiten sopii, mutta tietyt juhlat kuten juuri kevätpäiväntasaus kuuluu niihin, joita vietän juuri silloin kun se on.
Völva

ViestiKirjoittaja Völva » 19.03.2018 18:59

Serene kirjoitti:En oo ikinä pitänyt sisäkasveja, enkä pihallakaan muuta kuin muutamaa liljaa hyysänny. Tänä keväänä mun kuitenkin on kauheesti tehnyt mieli istuttaa jotain. Kaipa huomenna vois olla hyvä päivä siihen touhuun. Tänään ehdin jo siivota koko kämpän.

Mitä siemeniä ostan? Mistä olis helppo aloittaa? Oon ihan tumpelo kasvien kanssa!
Heh, olenkin varsinainen viherpeukalo antamaan muille ohjeita, mutta toisaalta jos minä saan nämä kasvamaan, niin sitten saa kuka tahansa :mrgreen: . Eli itse laitan lobelian, petunian ja samettikukan siemenet multaan kevätpäiväntasauksen aikaan kuten myös tomaatinsiemenet. Myöhemmin keväällä huhtikuun lopussa/toukokuun alussa laitan tuoksuherneen ja krassinsiemenet itämään.
Völva

ViestiKirjoittaja Diana » 19.03.2018 19:01

Serene kirjoitti:Mitä siemeniä ostan?
Mitä hyvänsä, paitsi piparmintun. :D Se kun ei lisäänny siemenistä, vaikka sellaisia näkee myynnissä jatkuvasti, mikä on hieman outoa.

Mistä olis helppo aloittaa? Oon ihan tumpelo kasvien kanssa!
Pakko sanoa, ettei munkaan peukaloni järin viherrä, mutta elämän voima on vahva, ja siksi monet kasvit selviytyvät jopa minun hoidossani.

Meinaatko istutella pihalle vai sisään? Oma viherkasviharrastukseni on rajoittunut lähinnä yhteen onnettomaan jukkapalmuun jo monta vuotta. Taisin kertoakin hänestä toisessa ketjussa. Pihalla olen sentään saanut useat perusyrtit viihtymään. Yrttihommaa voin suositella lämpimästi. Kaunis, rehevä kukkapuutarha olisi aivan ihana, mutta vuokralla asuvana ja jatkuvasti muuttavana kaupunkilaisena olen käytännön syistä päätynyt kasvattelemaan jotakin, josta edes osan saan mukaani lähtiessä.

Jos päätyy syötäviä ja/ tai lääkitseviä kasveja viljelemään, kandee varmaan aluksi miettiä, mille örtsille olisi käyttöä, ja aloittaa niistä. Tai vaikka niistä, mistä tykkää. Lisäksi on hyvä pitää mielessä, että mitä pohjoisempana asuu, sitä huonommin kaikkein trooppisimmat yrtit viihtyvät. Esim. oma lempiyrttini basilika tahtoo menestyä huonosti avomaalla ihan eteläisimmässäkin Suomessa. Hyvää satoa olen sen sijaan saanut mm. sitruunamelissasta, mintuista, etenkin siitä pipar- versiosta, mäkimeiramista, timjamista, persiljasta ja erilaisista salaateista. Mäkimeirami tuppaa tosin välillä paleltumaan talvella.

Omaa yrttiharrastusta ohjaa pitkälti lempipuuhani ruoanlaitto, mutta toki lääkintään ja maagiseenkin puuhasteluun tulee välillä itse viljeltyjä kasveja käytettyä.
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Diana » 19.03.2018 19:13

Völva kirjoitti:Eli itse laitan lobelian, petunian ja samettikukan siemenet multaan kevätpäiväntasauksen aikaan kuten myös tomaatinsiemenet. Myöhemmin keväällä huhtikuun lopussa/toukokuun alussa laitan tuoksuherneen ja krassinsiemenet itämään.
Ooh, kukkia, ne on ihania! Unohdin sanoa, että viimeisimmässä vähän pysyvämmässä asumuksessa meillä muuten kasvoi pihalla ruusuja, tulipunaisia, se oli mahtavaa.

Jäi muutoin vielä yrttikeskusteluun sanomatta, että itse oikaisen monesti sen verran, että ostan siementen sijasta taimia, jotka voi lyhyen karaisun jälkeen suoraan istuttaa ulos.* Säästyy paljolta. Olin juuri muutaman päivän poissa, ja lopputulos oli, että aiemmin mainitsemani auringokukan ja mungpavun versot heittivät henkensä. Myös korianteri oli oikosenaan. Sinänsä ei ehkä niin yllättävää että basilika ja valkosipulit olivat edelleen elossa. ;)

*Äh, niinhän joo siemenetkin voi, mutta olen itse hallan ja muiden kanssa ottanut varovasti. Kesä on meillä lyhyt, joten esikasvatus on järkevää ainakin pienimuotoisessa kotiviljelyssä. Etenkin, jos ehtii hoitaa versoja. :roll:
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Serene » 20.03.2018 17:10

Istutettiin lasten kans rairuohoa :)

Itselleni kylvin vähän kukansiementä, saas nähdä kukkiiko ikinä!

Mua kyllä kiinnostaa ihan perusyrtitkin. Taidan viä tällä viikkoo laittaa joitain lajeja, kunhan ensin saan niille jotain purnukoita, mihin kylvää.
Serene

ViestiKirjoittaja Diana » 20.03.2018 21:57

Serene kirjoitti:Istutettiin lasten kans rairuohoa :)
Nonni, jotain vihreää sitten kehiin. :D Meillä oli aina aiemmin tapana syöttää pitkäksi kasvanut rairuoho marsuille, mutta nyt ei enää ole marsuja. :cry:

Taidan viä tällä viikkoo laittaa joitain lajeja, kunhan ensin saan niille jotain purnukoita, mihin kylvää
Mullakin on jälleen kerran ollut keväällä miettimistä, että mihin laitan versot itämään. Yksi hyvä ratkaisu ovat munakennot. Ainakin kuusi omaa lokeroa saa jokaisesta munaerästä. Lisäksi kennot ovat maatuvia, keveitä ja liika kosteuskin imetyy niihin helposti. Toisaalta, sikäli mikäli aloittaa kasvatuksen aikaisin, voi käydä niin, että versot tarttee siirtää pikkukennoista isompaan taimetusruukkuun.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Diana » 20.03.2018 23:09

Jaha, vähän myöhään, mutta kuitenkin: hyvää kevätpäiväntasausta! Isselläin sattui olemaan kaikenlaista hommaa tähän päivään liittyen, ja sitten ihan unohtui, että olisi hyvä myös toivotella hyviä tasauksia kaikille. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo, vai mitä. :)
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Diana » 20.03.2018 23:18

Hallava kirjoitti:KERRANKIN saan viettää juhlaa rauhassa ja yksin.
Aijuu, tästä piti kysä, että kuinni? Kenen kanssa ennen vietit ja miksi issekseen nyt? Jos siis haluat kertoa. :)

Kylvän ainakin paprikaa koska viimeksi ne varret kasvoivat niin suuriksi ja korkeiksi että peittivät ikkunan kokoaan ja kämpässä oli säkkipimeää. So dark. Noei, tosi hyvät paprikat tulikin!
Ja niinkun mitä?? :D Ookko jonkilainen puutarhuri- viljelijä- ihmeellinen kasvinero? Ei täällä vaan mitkään paprikat ole viihtynnä ikuna. Mitä teit, jotta tuolleen sait semmoiset kukoistamaan..?
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Hallava » 22.03.2018 10:26

Yhyy, mobiilissa ei toimi lainaus D: Mutta vastaus Dianalle:

Yleensä kaikki juhlimani päivät olen ollut joko töissä tai sitten avokin kanssa kotona. Nyt sain olla koko päivän ilman ihmiskontakteja ja ah olipas ihanaa.

Ja paprikoista! En tiiä miten sain ne kasvamaan. Ne vain hujahti korkeiksi ja yhtä aikaa kypsyi noin 30 kpl paprikaa. Annoin niille välillä semmosta vihreetä kasviravinnelitkua ja sumutin suihkupullolla muun kastelun ohella. Muuta en tehnyt. Vuokraemäntäkin joskus ihmetteli että miten ihmeellä saan rehut täällä kukoistamaan. Enkä edes ole mikään viherpeukalo :D Voi olla että tämä asunto on vain niin avoin ja valoisa (kulmakämppä ja suuret ikkunat) että kasvit tykkää olla. Porukoilla asuessa en saanut mitään rehua kasvamaan..
Pysähdy ja ole tässä hetkessä.
Hallava

ViestiKirjoittaja Diana » 22.03.2018 10:54

Hallava kirjoitti:Ne vain hujahti korkeiksi ja yhtä aikaa kypsyi noin 30 kpl paprikaa.
:shock: Siis olivatko nämä sellaisia suippoja paprikoita, vai ihan niitä pulleampia peruspaprikoita?

Voi olla että tämä asunto on vain niin avoin ja valoisa (kulmakämppä ja suuret ikkunat) että kasvit tykkää olla.
Niin, ehkä siellä on sitten sellainen kasvihuonemainen olotila, jossa on hyvä möllötellä. Avomaalla nuo isommat paprikat on tietääkseni kyllä melko hankalaa saada tuottaamaan kunnolla satoa. Vaan jos on hyvä multa, ja jokin suojaisa eteläseinusta... kuka tietää. Pienemmistä paprikoista olen sen sijaan nähnyt saatavan ihan mukavasti naposteltavaa, erityisesti lasitetulla parvekkeella.

Olisi kyllä hienoa, jos saisi niin paljon paprikaa viljeltyä, että sitä riittäisi säilöttäväksi asti. Se on kauhian kallista talvella, ja kun se pitää silloin rahdata vähintään jostain Espanjasta, se ei järin ekologista kyllä ole. Paprikassa kun on paljon c- vitskua, niin olisi sitten hieman omavaraisuutta sen suhteen. Toki ceetä saisi myös melko hyvin isse pakastamistaan mustaviinimarjoista. Ja ruusunmarjasta. Ja tietenkin kaalista.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu