Yleinen ketutusketju

Re: Yleinen ketutusketju

ViestiKirjoittaja Diana » 08.05.2018 20:08

Völva kirjoitti: Lapsena haaveilin, että voisin jollakin lapsen naivilla ajatustavalla perustaa maailmanlaajuisen suojelualueen, jossa yksikään eläin, kasvi tai muu eliöstö ei joutuisi kärsimään. Kaikki olisivat turvassa, eikä kukaan pääsisi sinne tuhoamaan tai tappamaan. Vieläkin haaveilen siitä, mutta realiteetit ovat väistämättä käyneet tähän ikään mennessä selviksi, ja jäljelle jää vaan suru, kun oikeastaan mitään ei voi tehdä.
Mutta eikös Pena(n porukka) juuri tämän suuntaisia ajatellut, kun Luonnonperintösäätiön perusti? Monet asiat ovat suhteellisia, mutta kyllä tuo säätiö on jo monelta kantila tutkaillen saanut paljon hyvää aikaan. Kun tieto Luonnonperintösäätiöstä leviää, kasvaa myös lahjoitusten ja sitä kautta suojeltujen metsien määrä. Siinä voidaan saavuttaa paljon. Ehkei koko maailma pelastu, mutta kenties mittaamattoman arvokas pala maamme luontoa. :)
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Völva » 08.05.2018 20:41

Diana kirjoitti:
Völva kirjoitti:Monet asiat ovat suhteellisia, mutta kyllä tuo säätiö on jo monelta kantila tutkaillen saanut paljon hyvää aikaan. Kun tieto Luonnonperintösäätiöstä leviää, kasvaa myös lahjoitusten ja sitä kautta suojeltujen metsien määrä. Siinä voidaan saavuttaa paljon. Ehkei koko maailma pelastu, mutta kenties mittaamattoman arvokas pala maamme luontoa. :)
Totta :)
Völva

ViestiKirjoittaja Diana » 21.05.2018 09:28

Nyt on taas alkanut se aika vuodesta, kun helteistä, aurinkoista säätä sanotaan hyväksi, pilvistä, sateista, tai vähemmän lämmintä puolestaan huonoksi. Ai s**tana v**tu p**kele k**pä p**se, kun mua suututtaa sellainen!! KUKA päätti, MILLOIN ja MISSÄ että kuuma on hyvä ja viileämpi huono? Häh? MÄ en ainkaan saanut äänestää, joten tumpatkaa läpeenne, kaikki hellemaanikot ja muut ranta-/ terassi- / auringonotto-/ mikä v*itun muu HELLEsää- jankkaajat.

Helleputki tappaa kasvillisuutta kotona ja luonnossa, kuivattaa metsän iloisesti roihuavaan kuntoon, vaikeuttaa vanhusten, sairaiden, pikkulasten, lemmikkien ja tuotantoeläinten elämää, ja jopa tappaa näiden ryhmien edustajia. Koiraa ei voi lenkittää kuin aamuvarhaisella tai iltamyöhällä, koneellinen ilman viilentäminen vie helvetisti sähköä/ polttoainetta, kaupasta on pakko kurvata suoraan himaan, etteivät safkat eltaannu, ihmiset kärventävät itselleen ihosyövän, hukkuvat hellejuomista sekavina jorpakkoon, ruma naapuri bostailee jatkuvasti ilman paitaa, tulee nestehukka ja lämpöhalvaus...

.... MIKÄ siinä on niin mahdottoman hienoa ??? Ja jos tulee helle, niin sitten jumakauta tulee, eihän sille mitään voi, mutta ONKO siitä pakko hehkuttaa, jopa mediaa myöten? Onko? Olkaa nyt edes hiljaa, hyvä helvetti sentään. :evil: :evil: :evil:
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Hallava » 21.05.2018 12:00

Yhdyn edelliseen avautumiseen. En pidä helteestä ja moni kaveri hehkuttaa että "ihanaa kuumaa sais olla vielkin kuumempaa inqudaa" ja itse läkähdyn töissä kun teen suht fyysistä ulkohommaa. Hyvähän noilla helteen hehkuttajilla on olla töissä hyvin ilmastoiduissa toimistoissaan. Veikkaan että asenne muuttuu jos tekisivät vaikka samaa hommaa kuin mä kesän. Yhtäkkiä helle ei olekaan kivaa. Mä tykkään kesästä koska sillon on kiva sää pyöräillä ja retkeillä. Mutta pohja se on minunkin säkissäni. Voin vain kuvitella kuinka tukalaa mummollani on vanhaiskodissa jossa ei ole ilmastointia.. Koirat riehuu nyt kun tuulee mutta muuten vain makaavat. Ostin kahluualtaan, on muuten paras ostos ikinä. Kovalla käytöllä on ollut pari päivää.
Pysähdy ja ole tässä hetkessä.
Hallava

ViestiKirjoittaja Diana » 21.05.2018 12:10

Hallava kirjoitti:Yhdyn edelliseen avautumiseen.
Öhöm, juu... Mulla nyrjähti tänään erään meteorologin jutusta päivä ihan pilalle, ja siitä suivaantuneena laadin tuon avautumisen. Olinpa taas asiallinen. Mutkun en vaan kestä! :lol:

Ostin kahluualtaan, on muuten paras ostos ikinä. Kovalla käytöllä on ollut pari päivää.
Hei, aika hyvä idis muuten. Mutta eikö sullakin ole huskyjä, tai jotain? Kestääkö sellainen allas niiden kynsiä ja muuta riekkumista? Mulla on vain tuo yksi sakemanni, mutta havinani sanoo, ettei ainakaan mikään sellainen lasten kumiversio altaasta pysy pitkään ehjänä.

Nyt ollaan vain käyty suihkussa tarpeen mukaan. Eilen eräs toinen lenkitti koiraani keskellä päivää, ja elikko oli ihan finaalissa, kun oli hänen tukkapehkonsa helteensieto arvioitu hieman väärin. Kerrankin meni hauva ihan kiltisti suihkuun, ja pysyi vielä paikallaankin.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Hallava » 21.05.2018 12:19

Tilasin Zooplussasta koirille tarkoitetun kahluualtaan. Tässä on yyberpaksu pohja, ja vielä liukueste ettei koira liukastu. Ei tarvi puhkua ilmaa kun reunat on kovaa matskua. 160cm halkaisija, joten sakullekin ois ihan hyvä. Suositus olis et kynnet pidetään lyhyenä ettei millään kotkan kynsillä tarvota siellä. Mut hyvin on vielä pysyny ehjänä. Pakkauksessa tuli liimaa ja pari paikkaa jos tulee reikiä. Makso noin 60e toimituksineen.

http://m.zooplus.fi/shop/koirat/lelut/k ... aat/404786

Ilta- ja aamulenkeistä tuli mieleen, että mun koiraa puri kyy illalla 22.00 paikkeilla. Yön valvoin ja vahdin että henki pihisi. Juotin kun ei ite juonut. Kylän ell ei vastannut ja joskus 02.00 menin nukkumaan kun koira näytti olevan ok. Onneksi turvotus nokassa laski muutamassa päivässä eikä kipuillut kauheasti. Juotettiin parin päivän ajan muutaman tunnin välein. Kesä ja kyyt.. Tästä koirien tarhojen ohi kulkee kyyt keväällä talvehtimispaikalta ja syssyllä takaisin. Jee.
Hallava

ViestiKirjoittaja Diana » 21.05.2018 13:47

Hallava kirjoitti:Tilasin Zooplussasta koirille tarkoitetun kahluualtaan
Auts, oliko kallis..? Kuulostaa ainakin.

---mun koiraa puri kyy illalla 22.00 paikkeilla.--- Kesä ja kyyt.. Tästä koirien tarhojen ohi kulkee kyyt keväällä talvehtimispaikalta ja syssyllä takaisin. Jee.
Aarghh, mun painajainen. Onneksi kaikki kuitenkin meni hyvin. Kävi ehkä tuuri, että kyy tuikkasi vain vähän myrkkyä, kuten joskus tekevät. Poikaset ja kantavat naaraat loppukesällä kuuleman mukaan tuppaavat ruiskuttamaan eniten, ja sitten voi käydä tosi köpelösti.

Miten muuten huomasit, että käärme puri? Itse aina funtsin, kun koira juoksee heinikossa tai jossain, etten välttämättä edes tiedä, jos sitä on purtu. Saattaisihan tuo vinkaista, mutta monesti kolhii itseään melko lujaakin, eikä kuitenkaan sano mitään.

Mutta olipa kiva ylläri, ettei ell vastannut puhelimeen. Onko kunnallinen, vai mikä? Eikös semmoisilla ole päivystysvelvollisuus?
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Hallava » 22.05.2018 08:47

En nyt kalliista tiedä. 60e :D Aika halpa jos vertaa muihin koirille tehtyihin ostoksiin. Kallein koiraostos on valjakkokärry melkein 900e. Että halpahan tuo ol ku mikä! Kattelin että vastaavia altaita myydään esim kärkkäisellä lähemmäs satasella. Biltema myy myös jotain samantapaisia.

Huomasin että koiralla oli turvonnut "pallo" poskessa. Puremareikiä en nähnyt mutta posken turvotus puhui puolestaan. Mietin myös että jos amppari ois pistänyt? Suun limakalvot turposi mutta kieli ei. Ei aristanut, yritti jopa avata pallonokallaan tarhan ovea. Siitä tiesin että taitaa olla kuono hellänä kun toinen koira puski sen kupille röyhkeästi ja tämä antoi tietä.

On kunnallinen. Tosin ell on vanha kuin taivas ja huono kuulo. Ei esim kuule mun ääntä juuri ollenkaan (etenkään puhelimessa) tai muiden ihmisten joilla korkea ääni. Isä yleensä sitten soittanut niin kuulee paremmin. Heti aamulla ell soitti kyllä takaisin ja antoi ohjeet miten toimia. Osaava ja huippu eläinlääkäri on vaikkakin vanhaa koulukuntaa eikä enää leikkauksia voi tehdä. Haavoja voi tikata jne mutta ei mitään isompaa. Asuu tuossa n.10km säteellä ja melkeinpä jo tietää että kun soitto tulee niin auto käyntiin.
Hallava

ViestiKirjoittaja Diana » 22.05.2018 09:12

Hallava kirjoitti:En nyt kalliista tiedä. 60e :D
No ei hirmu paha.

Huomasin että koiralla oli turvonnut "pallo" poskessa. Puremareikiä en nähnyt mutta posken turvotus puhui puolestaan. Mietin myös että jos amppari ois pistänyt? Suun limakalvot turposi mutta kieli ei.
En ole kyynpuremien suhteen mikään ekspertti, joten paha kyllä sanoa. Tuo limakalvoturvotus voisi viitata voimakkaampaan reaktioon, kuin minkä pörriäinen aiheuttaa. Omaa sakua kauan sitten pisti joku ötökkä joka kesä vähintään kerran, kun oli pakko niitä napsia ilmasta. Tulihan siitä patti, muttei kyllä muita reaktioita, vaikka kuono oli tietenkin kyseessä.

Kyyhän voi huonolla tuurilla viedä koiralta hengen, ja käsittääkseni yleisoireisto on pureman jälkeen voimakas. Kaverin corgia puri kerran kyy, ja otusparka taisteli elämästään monta päivää. Aluksi oli kai nestetipassa eläinlääkärissä, ja lopun aikaa kotihoidossa. Lekuri oli vain sanonut, että ei voi muuta, kuin odottaa. Toisaalta olen sitten kuullut, että jotkut ihmiset eivät lähde edes terkkariin, kun kyy tuikkaa, koska oireet jäävät lieviksi. Paljon varmasti riippuu tuurista, että miten ja millainen kyy on ollut asialla, ja mihin on purrut.

Ei esim kuule mun ääntä juuri ollenkaan (etenkään puhelimessa) tai muiden ihmisten joilla korkea ääni.
:lol: Parempi ehkä onkin, jos ei aina ihan kaikkea kuule. Itse en enimmäkseen välittäisi kuulla ihmisten puheesta mitään.

Osaava ja huippu eläinlääkäri on vaikkakin vanhaa koulukuntaa
Sellaiset ovatkin yleensä parhaita. Olen tavannut elämäni aikana sen sortin viheltäjiä, ettei ole tosikaan. Osa on esimerkiksi pelännyt koiriani, mikä on kyseisen alan lekurille hieman hankala homma. Toisaalta jotkut ovat olleet aivan ihania.

Asuu tuossa n.10km säteellä ja melkeinpä jo tietää että kun soitto tulee niin auto käyntiin.
Aivan. Itse olen asunut suuren osan elämästäni seuduilla, joissa poliisi, ambulanssi, palokunta ja eläinlääkäri on aina nopeaa tavoittaa. Siinä helposti unohtuu, ettei tämä ole suinkaan asiaintila kaikkialla- eikä pitäisikään olla.

P.S. Tätä kirjoittaessa viereisen päiväkodin pihalla laulaa Suvivirttä iso lapsijoukko ja pari epävireistä aikuista. Vituttaa.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Reea » 22.05.2018 11:13

Diana kirjoitti:Osa on esimerkiksi pelännyt koiriani, mikä on kyseisen alan lekurille hieman hankala homma.
Juu, tää on kyl erittäin hankala homma, ja vähän käsittämätön, että mitä hakeutuu alalle, jos pelkää. Tais olla koiran 1v rokotukset, kun silloinen eläinlääkäri, nuori nainen, joka kyllä hänen puolustuksekseen oli melkoisen pienikokoinen ja koira melkoisen suuri, suorastaan hysteerisesti hoki mulle, että "pidät siitä nyt sitten kunnolla kiinni, et päästä hyppään päälle". Ei ihmistä vasten hyppiminen tietenkään suotavaa käytöstä koiralta ole, mut jos kaveri on 1v niin tietty se riehuu ja tietty mä nyt pidin kiinni, mut jotenkin tuli sellainen olo, että hohhoijaa ei se nyt sua syödä aio kuitenkaan, ääliö. :roll: :lol:

Mut noin niinku muuten, tsemppiä Hallava! Toivotaan parasta, että koirasi paranee pian. :)
Reea

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu