Hallava kirjoitti:Diana, lumikengät?

Tosin höttölumilla hujahtaa niilläkin läpi.. Ja lumessa hyppiminenhän on hyvää liikuntaa koiralle. Ite vien omat koirat metsään sekoilemaan. Ei ole ainakaan pelkoa että karkaisivat ainakaan kovin nopeasti. Sykkeet nousee kivasti kun löntystää perässä. Kävelet aina samaa baanaa niin hiljalleen se tallautuu.
Juu, sain itse asiassa juuri lahjaksi lumikengät henkilöltä, joka ei suurin surminkaan halua päätyä koiran ainoaksi ulkoiluttajaksi. En ole vielä kokeillut, mutta pian täytyy.
Koiralta tosiaan lähtee puhti oikein hyvin lumessa kahlatessa. Meidän mussukalle vain alkoi ilmestyä kovien pakkasten alettua varpaisiin, kynnen rajalle, haavaumia. Ne vaivasivat koiraa kovin, enkä ole aivan varma, miten ne ovat syntyneet. Nimesin syylliseksi jäisen lumen, johon koira mielellään hyppää, kuin uljas ritari konsanaan, kaikki jalat ilmassa, eikä mitään hajua, mihin laskeutuu. Hoivasin jalkoja useita päiviä, enkä hyppyyttänyt elikkoa hankeen, niin johan paranivat. Nyt tarttee taas palata normaaliin päiväjärjestykseen, koska koirassa on selvästi ylienergiaa, vaikka olen koettanut liikuttaa muuten hyvin; se vain ei korvaa vapaana kirmaamista skutassa.
Noin muutoin liikunnasta täytyy ulista sen verran, että itselläni on kaikenlaisia vaivoja, joiden vuoksi täytyy liikkua hieman varovaisemmin, kuin olisi muutoin suotavaa. Oma kondis ei riitä pitkään hangessa kahlaamiseen, ja paikat hajoavat. Normaalisti tunnin- parin metsälenkillä koira juoksee koko ajan, eli liikkuu varmasti ainakin kaksi tai kolme kertaa sen, minkä minä. Toki koira väsähtää siinä hankiteutaroinnissa myöskin nopeammin, mutta eipä sekään vaikuta viitsivän juosta lumessa aivan niin paljon, kuin muutoin. Hitto, täytyy tosiaan testata, miten lumikenkien kanssa käy. Eräs tässä tosin valitti juuri sitä, että kevyessä pakkaslumessa eivät ole parhaimmillaan.
Täällä päin missä oleskelen, on myöskin ongelma, ettei aivan lähistöllä ole sopivaa koiranulkoilutusmetsää. Tämän lumimäärän tipahdettua on vaikea päästä autolla paikkoihin, joissa käyn muuten. Kotteroa ei nimittäin saa pysäköityä mihinkään. Voi kuulostaa uskomattomalta, mutta näin on. Sivutiet ovat käyneet todella kapeiksi, eikä autoa kehtaa jättää tukkimaan väylää. Pääteillä ei saa autoa pientareelle, kun aurat ovat tuupanneet niihin lumivallin. Sulan maan aikaan kaikkialla on metsäautoteitä, levikkeitä ja muita koloja, johon auton voi hyvin jättää, mutta nyt on mennyt mahdottomaksi. Muutaman kerran olen jäänyt kunnolla jumiin japanilaiseni kanssa. Nyt liikunkin iso lumilapio muassani kaikkialle. Tällaisia ongelmia ei ollut pk- seudulla. Nuuksiossakin oli aina aurattu sekä parkkipaikat että osa kävelyreiteistäkin, ja lisäksi väkeä kävi niin paljon, että polut tallautuivat siten kuljettaviksi. Tämä tosin olikin pk- seudun ainoa hyvä puoli.
Oliko niin, että sulla, Hallava, on huskyjä? Vai olivatko he malamuutteja? Sori, olen unohtanut. Taitavat joka tapauksessa olla hieman omapäisempiä, kuin oma, tottelemaan syntyneen rodun edustajani. Meillä ei onneksi yleensä karkailla, mutta jos peura sattuu näkösälle, niin sitten se on menoa. Muutamalla tutulla henkilöllä on kokemusta roduista, joille omistajan käskyt ovat monesti hyttysen ininää korvissa. Sanovat, ettei sellaisia voi pitää vapaana, koska lähtevät heti vaeltamaan kohti uusia seikkailuja, tuli omistaja perässä, tai ei. Tuntuu tosi oudolta, kun oma koira pyrkii kaikin keinoin elämään niin, että sillä on rikkoutumaton näköyhteys omistajaan- myös nukkuessaan.