Asumaan helvettiin?

Asumaan helvettiin?

ViestiKirjoittaja Diana » 21.04.2021 08:04

Lehdessä oli juttu pienestä suomalaisesta paikkakunnasta, joka haluaa luoda myymilleen rantatonteille komian imagon nimeämällä ne kreikkalaisen taruston jumalien mukaan. Tonttien nimiä ovat mm. Athene, Dionysos, Apollo, Afrodite ja Haades. Viimeisen ostaja voi sitten kehua asuvansa Haadeksessa. :twisted:
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

Re: Asumaan helvettiin?

ViestiKirjoittaja Basztor » 23.04.2021 15:53

Luin saman jutun ja pohdin kanssa että jos yhtään on mytologiaan perehtynyt niin aikamoiset ballzit saa olla viimeksimainitun ostajalla! xD PS. Mukava tavata taas...i'm bäk niinsanotusti. :)
Basztor

ViestiKirjoittaja Diana » 24.04.2021 09:27

Toinen nyanssi asiassa on, että mitenhän kävisi, jos joku haluaisi myydä tontteja esim. nimillä Jahve tai Allah? Kukaan ei varmaan loukkaantuisi, ja asia olisi aivan ok?

En ole itse näissä uskontoasioissa kaikkein helpoiten loukkaantuvaa sorttia, mutta joskus kyllä aavistuksen tökkii, kun mytologioista pöllitään milloin minkäkin olennon nimi, ja lätkäistään se tuotteelle tai yritykselle, jolla ei ole mitään tekemistä ko. olennon kanssa. Mutta olen usein törmännyt ajatukseen, ettei vanhoja uskontoja pidetä minään todellisina, oikeina vakaumuksina. Eräälläkin foorumilla eräs käyttäjä kerran esitti, että esim. Suomen muinaisusko on larppaamista ja erikoisuudentavoittelua, eikä kukaan "nyt tosissaan usko johonkin Ukkoon". :roll:
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Basztor » 24.04.2021 12:30

Diana kirjoitti:Toinen nyanssi asiassa on, että mitenhän kävisi, jos joku haluaisi myydä tontteja esim. nimillä Jahve tai Allah? Kukaan ei varmaan loukkaantuisi, ja asia olisi aivan ok?

En ole itse näissä uskontoasioissa kaikkein helpoiten loukkaantuvaa sorttia, mutta joskus kyllä aavistuksen tökkii, kun mytologioista pöllitään milloin minkäkin olennon nimi, ja lätkäistään se tuotteelle tai yritykselle, jolla ei ole mitään tekemistä ko. olennon kanssa. Mutta olen usein törmännyt ajatukseen, ettei vanhoja uskontoja pidetä minään todellisina, oikeina vakaumuksina. Eräälläkin foorumilla eräs käyttäjä kerran esitti, että esim. Suomen muinaisusko on larppaamista ja erikoisuudentavoittelua, eikä kukaan "nyt tosissaan usko johonkin Ukkoon". :roll:

Ihan hyviä pointteja...ja ehkäpä se on ihan hyvä ettei me nyt olla niitä uskonasioista loukkaantuvaisinta sorttia. Mutta niin...toisaalta näen tämän asian henkilökohtaisesti omalla tavallaan myös hyvänä ja joskus jopa hupaisana (en pääse yli että mun mielestä on aika ironista että olemme nimenneet mm. modernit roskakuilumme "Molok" nimellä. Todellisuus nimen takaa nimittäin tuo oikeasti melko kylmiä väreitä ainakin henk koht) MUTTA samaistun myös sinun pointtiisi kun sanot että nuo nimet ikäänkuin pöllitään jonkun kaupallisen tuotteen nimeksi ajattelematta sen enempää kuin ehkä huuhaana jota voi käyttää mainontakikkana. Itsehän en niin tietoinen ole että osaisin sanoa varmaksi mutta hyvä puoli tässä mielestäni on se että kaikesta huolimatta wanhat saavat tuotakin kautta nimeä ja kun vaikka se lomareissu Haadeksessa voi oikeasti olla jollekkin herättävä kokemus. Mutta niin, mene ja tiedä...kyllä mä povaan että asianomaiset ylhäältä ja alhaalta kyllä tilojaan tarkkailevat enemmän tai vähemmän. Nomen est omen vai miten se sanonta menikään... :ugeek:
Basztor

ViestiKirjoittaja Diana » 24.04.2021 13:44

Basztor kirjoitti:--olemme nimenneet mm. modernit roskakuilumme "Molok" nimellä. Todellisuus nimen takaa nimittäin tuo oikeasti melko kylmiä väreitä ainakin henk koht)
Joo, itsestä tuntuisi oudolta kyllä pitää pihalla Molok- merkkistä jäteastiaa. Ja joskus juutun pohtimaan myös muita kohdalle osuvia tuotteiden tai firmojen vastaavia nimeämisiä, äkkiseltään tulevat mieleen esim. Flora, Helios ja Venus. Monia muitakin on tullut ajan kanssa vastaan.

-- nimet ikäänkuin pöllitään jonkun kaupallisen tuotteen nimeksi ajattelematta sen enempää kuin ehkä huuhaana jota voi käyttää mainontakikkana.
Niin, ja ymmärtäähän tuon, että mainostaja haluaa tuotteelle myyvän nimen, joka on kaunis, dynaaminen ja herättää postiviisia mielikuvia, että sikälihän ei ole kyse mistään pilkkaamisesta tai halventamisesta. Silti esim. Venus- sheivaushöylä laittaa miettimään: kerran yksi mahtavan valtakunnan tärkeimmistä jumalattarista, nykyään partahöylä? No okei, ei ehkä niinkään partahöylä, vaan enempi jokapaikanhöylä, kun on kerran naisille markkinoitu, ja joo, Venusta palvoivat myös seksityöntekijät, jotka poistivat karvoitustaan, että sikäli ei ehkä niin kaukaa haettua, mutta silti.

--lomareissu Haadeksessa voi oikeasti olla jollekkin herättävä kokemus.
Mun lomat tuppaavat aina olemaan ihan haadeksesta, että okei sitten. :mrgreen:

Mutta niin, mene ja tiedä...kyllä mä povaan että asianomaiset ylhäältä ja alhaalta kyllä tilojaan tarkkailevat enemmän tai vähemmän. Nomen est omen --
Aivan, aivan! Ehkä ei pitäisi kantaa suurta huolta siitä, mitä jumalat tykkäävät nimensä pöllimisestä, kyllä he varmaan sitten itse ottavat asiaan kantaa tavalla tai toisella. Eli ongelmansa kullakin, etenkin siinä kohtaa, kun Zeus ilmoittaa, että "Ei käy, saatana!".

Lisäksi tuo nimi on enne- sanonta lienee enempi totta, kuin uskoisi, joten suosittelen lämpimästi pohtimaan oman/ lemmikin/ projektin/ tontin nimeä aina usempaan kertaan, jos haluaa olla tuloksesta varma.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Basztor » 26.04.2021 00:26

Noh...mun tän hetkiset lemmikkikasvit on nimetty Gaiaksi ja Freijaksi joten ehkäpä nyt en ihan syvimpiin syövereihin ole itseäni manannut tällä kertaa. x)
Basztor

ViestiKirjoittaja Diana » 04.05.2021 18:41

Olen melko vakuuttunut, että yllä mainitut jumalattaret eivät pane pahakseen, jos nimeää elollisen olennon heidän mukaansa. Noin muutoin pidän positiivisena asiana, jos haluaa nimetä kasvinsa, sillä en lainkaan ymmärrä monien ihmisten asennoitumista niihin; esim. moni joulukukka heitetään surutta roskiin, kun se lakkaa kukkimasta, vaikka niillä voisi olla vielä pitkä elämä edessään. Saman kohtalon kokee moni muukin viheriöivä olento, yleensä huonon hoidon seurauksena. Itse en hanki, enkä edes vastaanota kasveja lahjaksi mielelläni, koska koen olevani niistä vastuussa siten, kuin mistä hyvänsä muustakin lemmikistä. Ne eivät suinkaan ole minulle pelkkiä koristeita, jotka voi puolihuolimattomasti jättää nuupahtamaan oman onnensa nojaan.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

Paluu Yleinen keskustelu