Diana kirjoitti:Toinen nyanssi asiassa on, että mitenhän kävisi, jos joku haluaisi myydä tontteja esim. nimillä Jahve tai Allah? Kukaan ei varmaan loukkaantuisi, ja asia olisi aivan ok?
En ole itse näissä uskontoasioissa kaikkein helpoiten loukkaantuvaa sorttia, mutta joskus kyllä aavistuksen tökkii, kun mytologioista pöllitään milloin minkäkin olennon nimi, ja lätkäistään se tuotteelle tai yritykselle, jolla ei ole mitään tekemistä ko. olennon kanssa. Mutta olen usein törmännyt ajatukseen, ettei vanhoja uskontoja pidetä minään todellisina, oikeina vakaumuksina. Eräälläkin foorumilla eräs käyttäjä kerran esitti, että esim. Suomen muinaisusko on larppaamista ja erikoisuudentavoittelua, eikä kukaan "nyt tosissaan usko johonkin Ukkoon".
Joo, itsestä tuntuisi oudolta kyllä pitää pihalla Molok- merkkistä jäteastiaa. Ja joskus juutun pohtimaan myös muita kohdalle osuvia tuotteiden tai firmojen vastaavia nimeämisiä, äkkiseltään tulevat mieleen esim. Flora, Helios ja Venus. Monia muitakin on tullut ajan kanssa vastaan.Basztor kirjoitti:--olemme nimenneet mm. modernit roskakuilumme "Molok" nimellä. Todellisuus nimen takaa nimittäin tuo oikeasti melko kylmiä väreitä ainakin henk koht)
Niin, ja ymmärtäähän tuon, että mainostaja haluaa tuotteelle myyvän nimen, joka on kaunis, dynaaminen ja herättää postiviisia mielikuvia, että sikälihän ei ole kyse mistään pilkkaamisesta tai halventamisesta. Silti esim. Venus- sheivaushöylä laittaa miettimään: kerran yksi mahtavan valtakunnan tärkeimmistä jumalattarista, nykyään partahöylä? No okei, ei ehkä niinkään partahöylä, vaan enempi jokapaikanhöylä, kun on kerran naisille markkinoitu, ja joo, Venusta palvoivat myös seksityöntekijät, jotka poistivat karvoitustaan, että sikäli ei ehkä niin kaukaa haettua, mutta silti.-- nimet ikäänkuin pöllitään jonkun kaupallisen tuotteen nimeksi ajattelematta sen enempää kuin ehkä huuhaana jota voi käyttää mainontakikkana.
Mun lomat tuppaavat aina olemaan ihan haadeksesta, että okei sitten.--lomareissu Haadeksessa voi oikeasti olla jollekkin herättävä kokemus.
Aivan, aivan! Ehkä ei pitäisi kantaa suurta huolta siitä, mitä jumalat tykkäävät nimensä pöllimisestä, kyllä he varmaan sitten itse ottavat asiaan kantaa tavalla tai toisella. Eli ongelmansa kullakin, etenkin siinä kohtaa, kun Zeus ilmoittaa, että "Ei käy, saatana!".Mutta niin, mene ja tiedä...kyllä mä povaan että asianomaiset ylhäältä ja alhaalta kyllä tilojaan tarkkailevat enemmän tai vähemmän. Nomen est omen --
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa