Mielenkiintoinen aihe!
Diana kirjoitti:Ammennatko harjoittamisessasi ennemmin vanhasta, hyväksi havaitusta ja esi-isillekin kelvanneesta, vai käykö mikä hyvänsä, mikä toimii?
Hyvin, hyvin paljon ammennan juurikin vanhoista, perinteisistä menetelmistä, niin Suomessa kuin Italiassa, mutta mukaan on kyllä tarttunut vakituiseen käyttöön jääneitä asioita myös muualta maailmasta lainattuna, myös ihan netinkin kautta löydettyinä. Toki jonkin alueen perinteitähän nekin ovat. Tuo toimivuus on itselleni se tärkein pointti, ja se että puuha tuntuu itselle (ja tehtävälle asialle) luontevalle, en siis todellakaan pysty vannomaan minkään puhdasoppisuuden nimiin näissä(kään) asioissa enkä sellaista edes omalle kohdalleni haluaisi.
Kuitenkaan luuta ei rituaalivälineenä ole imurilla korvattavissa, vaikka tokihan imuroidessakin voi myös energioita ajatella puhdistavansa.

Cola ei myöskään rituaalijuomaksi kelpaa ja kyllä oikea tuli kynttilässä tuntuu oikeammalta kuin tekokynttilä. Tokihan hätätilassa vaikka jokin tulta symboloiva asia voi vaikkapa kynttilää korvata, mutta ellei nyt sellainen hätätila ole niin kyllä oikea tuli olla pitää.
Metsää ja luontoa ylipäänsäkään ei kaikkialla ole käytettävissä kovinkaan helposti jolloin sitä luontoyhteyttä voi tietenkin yrittää saada vaikkapa ruukkukasvien avulla. Itse olen siitä onnekas että metsä on suurimman osan vuotta lähellä ja se on minulle todella tärkeä! (No jopa oli hassusti sanottu, ei se metsä välillä katoa vaan itse olen osan vuotta muualla.

)
Pitäisikö noituuden olla lailla kielletty?
Ei! Tietenkin selvästi laittomat toimet (no vaikkapa ihmisuhrit tai eläinten rääkkääminen noituuden nimissä tai muu vastaava sekopäisyys) ovat laittomia noidallekin, mutta muuten lailla ei mielestäni ole mitään syytä noituusasioihin puuttua.
Voiko pölliä jumaluuden mistä hyvänsä kulttuurista, josta kukaan maassasi ei olisi ilman nykyaikaista tiedonvälitystä kuullutkaan?
Hyvä kysymys! Nykyinen tiedonvälitys antaa kyllä todellakin niin laajat mahdollisuudet saada tietoa jos vaikka minkä maailmankolkan jumauuksista että jäljelle jää vain valinnanvaikeus. Varsinainen hyvän ja pahan tiedon puu siis!

Itse ajattelen näin että jos nyt joku kaukaisempikin jumaluus (tai asia) vaikka nyt sitten netin kautta siihen tutustuessa oikein kolahtaa ja alkaa itselle kovin läheiseltä tuntumaan niin en kyllä näe syytä miksei se voisi olla juuri se oma juttu jota kannattaisi lähteä tutkailemaan tarkemminkin. En oikein näe eroa kirjoitetussa perinnetiedossa joka löytyy paperilta kuin nettiinkään naputeltuna, näissä jutuissa kun lähteen luotettavuutta on muutenkin kohtuu vaikea takuuvarmasti selvittää. Kädestä pitäen saatu oppi/perinneteto on tietenkin asia erikseen.
Riippunee asianhaaroista, mutta kehottaisin tarkkuuteen tuollaista valintaa tehdessä. Ja voi jumaluuksillekin jättää hieman luottoa siihen, mihin ryhtyvät vai ryhtyvätkö. Kyllä sen sitten huomaa, mikäli ei mennyt putkeen, eli salamasta päähän vaan.
Loistava kommentti, juurikin näin!!