Mooncalf kirjoitti:Olin töissä niin mietin tätä aika suppeasti ja vähän ehkä käytännönläheisesti.

--Mutta toisaalta itse oon tosi joustava kaiken suhteen, olen kiinnostunut muista uskonnoista eikä kristinusko tee poikkeusta, vaikka siitä väitänkin tietäväni eniten.
Varmasti useimmille suomalaisille joulu näyttäytyy kristittyjen juhlana, eikä ihme, koska sellainenhan joulun on julistettu olevan jo pitkään. Suomalainen joulu kuitenkin sisältää jännästi hyvin pakanallisia elementtejä- joita olen havainnut kristittyjen jopa vääntävän väkisin kristillisiksi. Tässä on tällaista synkretismiä, mikä on väistämätöntä, kun uskonnolliset maailmankuvat törmäävät.
Epäreiluusnäkökulma taas, oishan se hienoa jos vanhat tavat voisi jotenkin maagisesti yhdessä yössä palauttaa kaikkialle ja kristinuskon valta-asema tässä väistyisi.
Itsestä voi aloittaa, ja korostaa joulun pakanallisia puolia.

Se voi jopa käydä siten, ettei kukaan muu edes huomaa eroa entiseen. Tontut, kuuset, kinkku, kynttilöiden polttaminen ja sen sellaiset tuskin herättävät negatiivista huomiota. Joulu- sanakin on pöllitty muinaisgermaaneilta, joten sopii mielestäni paremmin kuvaamaan pakanallista, kuin kristittyjen juhlaa.
Diana kirjoitti:--Voiko koulun joulu- tai muun juhlan järjestää kirkossa?
Itse olen ehdottomasti kannalla, että ei voi. Seurakunnat järjestävät aivan riittävästi toimintaa joulun alla, ja siihen voi kuka hyvänsä halutessaan osallistua. Uskonnon historiaa opetettaessa on nähdäkseni ok käydä vaikka katsomassa kirkkoja, mutta kaikille koulun oppilaille yhteisiä juhlia niissä ei todellakaan pitäisi järjestää.
Entä saako koulun juhlissa olla kristin- tai muun uskon mukaista ohjelmaa?
Ei, paitsi korkeintaan silloin, jos mukana on muidenkin osallistuvien oppilaiden uskonnon mukaista ohjelmaa. Tämä on luultavasti hankalaa järjestää, joten jospa nyt vain unohdettaisiin tuo uskonnollinen sössääminen koulun juhlista. Niistä voi tehdä tunnelmalliset ja yhteishenkeä nostattavat ilman mitään varsinaista uskonnollista sisältöä.
Menisitko itse mukaan kirkkoon juhlimaan, tai päästäisitkö lapsesi sinne?
En menisi. En mene kirkkoon edes häiden tai hautajaisten vuoksi, saati sitten jonkin muun syyn vuoksi. Lapset saivat alaikäisinä itse päättää asiasta, mutta eivät koskaan halunneet mennä kirkkoon.
Onko kristittyjen kirkkorakennuksella uskonnollinen tarkoitus siinä mielessä, että sen sisällä pidetyt juhlat tai tapahtumat saavat uskonnollisen luonteen?
Kirkkorakennus on kristityille pyhä paikka, heidän jumalansa palvontaan tarkoitettu tila, joten näkisin sillä olevan nimenomaan uskonnollinen tarkoitus. Oletan, että kirkossa voidaan pitää tilaisuuksia, jotka eivät itsessään ole uskonnollisia, mutta katson niiden liittyvän aina kiinteästi johonkin kirkon agendaan. Kristinuskon sanomalle vieraita tilaisuuksia niissä tuskin sopii järjestää. Taannoin jopa Helsingin tuomiokirkon portailta heivattiin erään naispuolisen rap- artistin levymainokset. Osansa asiassa oli varmasti sekä hänen paljaalla persuksellaan, että myös musiikilla itsellään, ja ehkä myös luvattomalla mainostamisella. Mikäli joku hengellistä, kristityille sopivaa luritteleva taho olisi kirkon portailla mainostellut, tulos olisi tuskin kuitenkaan ollut sama. Itseäni kirkon asenne asiassa ei ihmetytä, vaan vahvistaa vain ajatusta siitä, että kirkossa, tai sen lähettyvillä, tulee noudattaa sen etiikan mukaista käytöskoodia, mikä pätee myös siis järjestettäviin tapahtumiin.
Voiko koulu järjestää juhlia muissakin uskonnolliseksi katsotuissa tiloissa, kuten moskeijassa tai temppelissä?
No ei voi, samasta syystä, kuin kirkossakaan.
Haluaisitko, että omalla pyhällä paikallasi/ rakennuksessa järjestettäisiin juhlia, joihin osallistuvat eivät jakaisi samaa uskoa kanssasi?
En todellakaan.
Herääkö muita ajatuksia asiaan liittyen?
Ennen heräsi paljon enemmän paasaushalua, nykyisin suunta on vähenemään päin. Itse vietän joulua ei- kristillisiä perinteitä noudattaen, enkä anna kristityn aineksen tunkeutua mukaan. On ilo huomata, että muillakin suomalaisilla on alkanut herätä kiinnostus elvyttää esikristillisiä tapoja juhlien viettoon liittyen.