Juhlista, sekä pyhistä paikoista

Juhlista, sekä pyhistä paikoista

ViestiKirjoittaja Diana » 14.11.2019 11:32

Julkisuuteen on jälleen näin joulun alla ilmestynyt melkoisen kulunut keskustelu koulujen joulujuhlista; saako niitä pitää kirkossa, vai ei. Lähes samankaltainen jankkaaminen käydään toistuvasti siitä, voiko koulujen joulujuhlassa olla uskonnollista ohjelmaa. Tällöin kyse on käytännössä aina kristinuskosta.

Tästä olisi kiinnostavaa keskustella tälläkin, tosin hieman eri näkökulmasta. Voiko koulun joulu- tai muun juhlan järjestää kirkossa? Entä saako koulun juhlissa olla kristin- tai muun uskon mukaista ohjelmaa? Menisitko itse mukaan kirkkoon juhlimaan, tai päästäisitkö lapsesi sinne? Onko kristittyjen kirkkorakennuksella uskonnollinen tarkoitus siinä mielessä, että sen sisällä pidetyt juhlat tai tapahtumat saavat uskonnollisen luonteen? Voiko koulu järjestää juhlia muissakin uskonnolliseksi katsotuissa tiloissa, kuten moskeijassa tai temppelissä? Haluaisitko, että omalla pyhällä paikallasi/ rakennuksessa järjestettäisiin juhlia, joihin osallistuvat eivät jakaisi samaa uskoa kanssasi?

Herääkö muita ajatuksia asiaan liittyen?
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

Re: Juhlista, sekä pyhistä paikoista

ViestiKirjoittaja Fraenia » 15.11.2019 16:12

Oon miettinyt tätä paljon ja itse oon tullut siihen lopputulokseen, että kyseessä on lähinnä perinne. Siksi en näe tässä mitään ongelmaa, kunhan kirkossa ei aleta vaatia uskontunnustuksia tai muita. Mutta joulun ollessa kristillinen juhla, on tavallaan oletettavaa, että sen juhlimiseen liittyy myös kristillinen kirkko. Itsellä ei ole ongelmaa osallistua, jumalanpalvelukset sitten asia erikseen. Voisin osallistua myös muissa uskontojen paikoissa jos kyseessä olisi jokin heidän juhlansa juhliminen ilman tunnustuksellisuutta.

Omalle pyhälle paikalleni voisin ottaa ihmisiä, jotka eivät jaa uskoani, mutta haluaisivat avoimin mielin osallistua johonkin juhlani juhlintaan.
Fraenia

ViestiKirjoittaja Diana » 15.11.2019 16:31

Mooncalf kirjoitti:--Mutta joulun ollessa kristillinen juhla,
Kristityt viettävät joulua toki omista syistään, mutta kyllähän joulu/ yule/ talvipäivänseisaus on alunperin pakanallinen, kristinuskoa vanhempi juhla. :) Tarkoitin viestissäni, että pakanallisen uskontovakaumuksen omaavat ottaisivat kantaa siihen, onko ok että kristityt/ yhteiskunta ovat pöllineet joulun itselleen, ja sitten haluavat laittaa kaikki viettämään sitä omalla tavallaan. Tai no, ehkä kysymyksenasetteluni oli hieman turhan laaja, mutta...
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Fraenia » 17.11.2019 21:30

Olin töissä niin mietin tätä aika suppeasti ja vähän ehkä käytännönläheisesti. :lol:

Toki juhla on pakanallista alkuperää, itse miellän juhlan nimeltä joulu kristilliseksi ja muilla nimillä sitten muuten. Mutta vaikka edellisessä viestissäni sanoin, etten tästä pahoita mieltäni, että kouluissa esimerkiksi juhlaa vietetään kristillisin menoin niin en kyllä kammoksuisi yhtään sitäkään ajatusta, että joulusta karsittaisi pois kristilliset seiminäytelmät ja kirkko. Suurimman osan ihmisistä ollessa tapakristittyjä olisi mielestäni ihan ok, että joulua juhlittaisiin lähimmäisenrakkauden ja perheen juhlana.

Mutta toisaalta itse oon tosi joustava kaiken suhteen, olen kiinnostunut muista uskonnoista eikä kristinusko tee poikkeusta, vaikka siitä väitänkin tietäväni eniten.

Epäreiluusnäkökulma taas, oishan se hienoa jos vanhat tavat voisi jotenkin maagisesti yhdessä yössä palauttaa kaikkialle ja kristinuskon valta-asema tässä väistyisi. Japanissa käsittääkseni juhlitaan joulua, mutta käsittääkseni mitään kristittyä ei heidän juhlassaan ole.
Fraenia

ViestiKirjoittaja Diana » 18.11.2019 11:14

Mooncalf kirjoitti:Olin töissä niin mietin tätä aika suppeasti ja vähän ehkä käytännönläheisesti. :lol: --Mutta toisaalta itse oon tosi joustava kaiken suhteen, olen kiinnostunut muista uskonnoista eikä kristinusko tee poikkeusta, vaikka siitä väitänkin tietäväni eniten.
Varmasti useimmille suomalaisille joulu näyttäytyy kristittyjen juhlana, eikä ihme, koska sellainenhan joulun on julistettu olevan jo pitkään. Suomalainen joulu kuitenkin sisältää jännästi hyvin pakanallisia elementtejä- joita olen havainnut kristittyjen jopa vääntävän väkisin kristillisiksi. Tässä on tällaista synkretismiä, mikä on väistämätöntä, kun uskonnolliset maailmankuvat törmäävät.

Epäreiluusnäkökulma taas, oishan se hienoa jos vanhat tavat voisi jotenkin maagisesti yhdessä yössä palauttaa kaikkialle ja kristinuskon valta-asema tässä väistyisi.
Itsestä voi aloittaa, ja korostaa joulun pakanallisia puolia. ;) Se voi jopa käydä siten, ettei kukaan muu edes huomaa eroa entiseen. Tontut, kuuset, kinkku, kynttilöiden polttaminen ja sen sellaiset tuskin herättävät negatiivista huomiota. Joulu- sanakin on pöllitty muinaisgermaaneilta, joten sopii mielestäni paremmin kuvaamaan pakanallista, kuin kristittyjen juhlaa.

Diana kirjoitti:--Voiko koulun joulu- tai muun juhlan järjestää kirkossa?
Itse olen ehdottomasti kannalla, että ei voi. Seurakunnat järjestävät aivan riittävästi toimintaa joulun alla, ja siihen voi kuka hyvänsä halutessaan osallistua. Uskonnon historiaa opetettaessa on nähdäkseni ok käydä vaikka katsomassa kirkkoja, mutta kaikille koulun oppilaille yhteisiä juhlia niissä ei todellakaan pitäisi järjestää.

Entä saako koulun juhlissa olla kristin- tai muun uskon mukaista ohjelmaa?
Ei, paitsi korkeintaan silloin, jos mukana on muidenkin osallistuvien oppilaiden uskonnon mukaista ohjelmaa. Tämä on luultavasti hankalaa järjestää, joten jospa nyt vain unohdettaisiin tuo uskonnollinen sössääminen koulun juhlista. Niistä voi tehdä tunnelmalliset ja yhteishenkeä nostattavat ilman mitään varsinaista uskonnollista sisältöä.

Menisitko itse mukaan kirkkoon juhlimaan, tai päästäisitkö lapsesi sinne?
En menisi. En mene kirkkoon edes häiden tai hautajaisten vuoksi, saati sitten jonkin muun syyn vuoksi. Lapset saivat alaikäisinä itse päättää asiasta, mutta eivät koskaan halunneet mennä kirkkoon.

Onko kristittyjen kirkkorakennuksella uskonnollinen tarkoitus siinä mielessä, että sen sisällä pidetyt juhlat tai tapahtumat saavat uskonnollisen luonteen?
Kirkkorakennus on kristityille pyhä paikka, heidän jumalansa palvontaan tarkoitettu tila, joten näkisin sillä olevan nimenomaan uskonnollinen tarkoitus. Oletan, että kirkossa voidaan pitää tilaisuuksia, jotka eivät itsessään ole uskonnollisia, mutta katson niiden liittyvän aina kiinteästi johonkin kirkon agendaan. Kristinuskon sanomalle vieraita tilaisuuksia niissä tuskin sopii järjestää. Taannoin jopa Helsingin tuomiokirkon portailta heivattiin erään naispuolisen rap- artistin levymainokset. Osansa asiassa oli varmasti sekä hänen paljaalla persuksellaan, että myös musiikilla itsellään, ja ehkä myös luvattomalla mainostamisella. Mikäli joku hengellistä, kristityille sopivaa luritteleva taho olisi kirkon portailla mainostellut, tulos olisi tuskin kuitenkaan ollut sama. Itseäni kirkon asenne asiassa ei ihmetytä, vaan vahvistaa vain ajatusta siitä, että kirkossa, tai sen lähettyvillä, tulee noudattaa sen etiikan mukaista käytöskoodia, mikä pätee myös siis järjestettäviin tapahtumiin.

Voiko koulu järjestää juhlia muissakin uskonnolliseksi katsotuissa tiloissa, kuten moskeijassa tai temppelissä?
No ei voi, samasta syystä, kuin kirkossakaan.

Haluaisitko, että omalla pyhällä paikallasi/ rakennuksessa järjestettäisiin juhlia, joihin osallistuvat eivät jakaisi samaa uskoa kanssasi?
En todellakaan.

Herääkö muita ajatuksia asiaan liittyen?
Ennen heräsi paljon enemmän paasaushalua, nykyisin suunta on vähenemään päin. Itse vietän joulua ei- kristillisiä perinteitä noudattaen, enkä anna kristityn aineksen tunkeutua mukaan. On ilo huomata, että muillakin suomalaisilla on alkanut herätä kiinnostus elvyttää esikristillisiä tapoja juhlien viettoon liittyen.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Serene » 21.11.2019 11:49

Multa on mennyt kokonaan ohi keskustelut koulun joulujuhlan järjestämisestä kirkossa. Meillä päin koulun joulujuhla on aina järjestetty koulun jumppasalissa. Ihan outo ajatus, että se järjestettäis kirkossa. Ilmeisesti jossain päin näin on sitten tehty.

Olen sitä mieltä, että koululaiset voivat käydä joulukirkossa koulun kanssa tai missä tahansa muissa koululaisille järjestetyissä koulujumalanpalveluksissa. Mutta ei joulujuhlaa eikä kevätjuhlaa eikä mitään muutakaan koulun juhlaa tulisi järjestää kirkossa. Koulun jumppasali on oikea paikka näille.

On oma aihe jo se, että mua mietityttää kuinka pitkälle eteenpäin pitää mennä, että kristinusko ja sen opetus esim. koulussa jää pois. Omista tuttavista suurin osa on tapakristittyjä, eikä niitä kiinnosta oikeesti.

Se ei tuntuis kyllä oikeelta, että joku tulis mun kotiin juhliin vaikka jeesuksen syntymää. Mutta toisaalta, kyllä mää käyn kirkon penkillä istuun ja kattoon, kun läheiset menee naimisiin tai pääsee ripille. Se ei merkkaa mulle yhtään mitään, mutta läheisille merkkais, jos jäisin pois.

Olis mielenkiintoista päästä keskiajalle katsomaan, miten kristinusko sai suuren osansa. Kuka päätti, mitä kopioidaan ja keneltä.
Serene

ViestiKirjoittaja Diana » 22.11.2019 00:40

Serene kirjoitti:--Olen sitä mieltä, että koululaiset voivat käydä joulukirkossa koulun kanssa tai missä tahansa muissa koululaisille järjestetyissä koulujumalanpalveluksissa. Mutta ei joulujuhlaa eikä kevätjuhlaa eikä mitään muutakaan koulun juhlaa tulisi järjestää kirkossa. Koulun jumppasali on oikea paikka näille.
Siis oletan sun tarkoittavan joulu-/ johonkin muuhun kirkkoon osallistuvilla niitä oppilaita, jotka ovat evankelisluterilaisen uskonnonopetuksen piirissä, vai ajatteletko, että tämä koskee kaikkia oppilaita..?

En ole aivan varma, ymmärsinkö oikein, mitä Serene tarkoitti, joten en siis väitä millään tapaa vastaan. Itse tosiaan näen, kuten lakikin sanoo, että jokaisella on oikeus osallistua/ olla osallistumatta oman vakaumuksensa mukaan/ vastaisesti uskonnolliseen toimintaan, ja että osallistumisesta/ osallistumattomuudesta ei pidä seurata sanktiota/ paheksuntaa/ ulkopuolisuuden tunnetta - viimeksi mainitun tulkitsemisen kanssa tosin etenisin varovaisesti. Pääpointtina itselläni on, että jos koululla on kaikkien muiden tehtäviensä ohella aikaa, varaa sekä resuresseja järjestää joulukirkko halukkaille, niin aivan vapaasti. Se ei kuitenkaan saa asettaa siihen osallistumattomia oppilaita asemaan, että koululle jäävät/ muuten tapahtuman ulkopuolelle päätyneet joutuvat tekemään koulutehtäviä tai vaikkapa nyhjöttämään et- luokassa tuijottamassa seinää muiden harjoittaessa uskontoaan. Osallistumattomille tulee sen sijaan järjestää vastaavaa ohjelmaa, tai antaa vaihtoehtoisesti vapaus vaikka jäädä kotiin. Voin kertoa kokemuksesta, että nyt ei lainkaan kaikkialla em. oikeus tapahdu, ja omasta puolestani se on ongelma.

On oma aihe jo se, että mua mietityttää kuinka pitkälle eteenpäin pitää mennä, että kristinusko ja sen opetus esim. koulussa jää pois.
Olen pohtinut samaa, ja vieläpä kaikkien uskontojen osalta. Suomi on tänä päivänä sangen sekulaari - ja edelleen sellaiseen enenevässä määrin pyrkivä - yhteiskunta, joten on vaikea ymmärtää, miksi "uskonnolla" on edelleen niin voimakas rooli opetuksessa. Ihmettelen, miksei uskontoa korvata esim. erämiestaitojen tai kotitarveviljelyn opetuksella. Tai ei siis korvata, vaan että poistetaan uskontojen opetus, ja korvataan se edellä mainituilla? Todella outoa, ettei näin ole jo toimittu.

Omista tuttavista suurin osa on tapakristittyjä, eikä niitä kiinnosta oikeesti.
Juu, tapakrissejä ei todellakaan kiinnosta, mutta ne ovat kerkeimpiä tuomitsemaan. Itselläni on mennyt välit poikki jo useammankin kanssa, kun heillä on ollut vaikeuksia sulattaa minun uskoani; he itse eivät usko oikeastaan mihinkään, mutta minun uskoni toteutettuna on se varsinainen ongelma. Olenkin havainnut, että ns. tosiuskovaiset ovat, outoa kyllä, paljon suvaitsevaisempia muiden uskoon liittyen. Oletan tämän johtuvan siitä, että he tajuavat uskon syvän luonteen, sekä sen pois kitkemisen mahdottomuuden; kun se on itsellä, miksi vaatisi toista luopumaan omastaan?

Se ei tuntuis kyllä oikeelta, että joku tulis mun kotiin juhliin vaikka jeesuksen syntymää.
:lol: Juuei. "Menkää kokeilemaan naapuriin, siellä on ehkä pienempi haulikko."?

Mutta toisaalta, kyllä mää käyn kirkon penkillä istuun ja kattoon, kun läheiset menee naimisiin tai pääsee ripille. Se ei merkkaa mulle yhtään mitään, mutta läheisille merkkais, jos jäisin pois.
Juuri näin. Meitä on moneen junaan. Minä ja Serene ollaan eri mieltä tästä ( tai ainakin ilmaistaan asia eri tavoin ), mutta ymmärrän hyvin omastani poikkeavan näkemyksen; Serene muodostaa näkemyksensä solidaarisuusaatteen mukaan, minä taas omani uskonnonvapausaatteeseen perustuen. Näin sen olisi hyvä mennä aina ja kaikkialla: sulla on erilainen kuin mulla, mutta ei se siitä huonompaa tee - tai jos tekee, niin ei tehdä siitä mitään ongelmaa.

Olis mielenkiintoista päästä keskiajalle katsomaan, miten kristinusko sai suuren osansa. Kuka päätti, mitä kopioidaan ja keneltä.
Olisi todella! Erityisesti kiinnostaa yksi noitaoikeudenkäynneissä usein esiintynyt yksityiskohta: onko Saatanalla todella niin valtavan suuri kyrpä, kuin on annettu ymmärtää? :twisted:
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Diana » 22.11.2019 09:58

Diana kirjoitti:-- Ihmettelen, miksei uskontoa korvata esim. erämiestaitojen tai kotitarveviljelyn opetuksella. Tai ei siis korvata, vaan että poistetaan uskontojen opetus, ja korvataan se edellä mainituilla?--
Äh, kirjoitan silmät ristissä näemmä mitä sattuu. :roll: Yritin sanoa, että uskontoa ei tarvitse korvata millään sen itsensä vuoksi, ja että sen poistamisen vapauttamalla ajalla voisi opettaa hyödyllisempiä asioita. Ja piti lisätä myös, että vaikka uskonto olisi hyödyllistä, niin sitä voivat opettaa paljon oikeammat tahot, kuin koulu.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Reea » 23.11.2019 12:17

Mielenkiintoinen keskustelu. :)

Diana kirjoitti:Voiko koulun joulu- tai muun juhlan järjestää kirkossa? Entä saako koulun juhlissa olla kristin- tai muun uskon mukaista ohjelmaa? Menisitko itse mukaan kirkkoon juhlimaan, tai päästäisitkö lapsesi sinne? Onko kristittyjen kirkkorakennuksella uskonnollinen tarkoitus siinä mielessä, että sen sisällä pidetyt juhlat tai tapahtumat saavat uskonnollisen luonteen? Voiko koulu järjestää juhlia muissakin uskonnolliseksi katsotuissa tiloissa, kuten moskeijassa tai temppelissä? Haluaisitko, että omalla pyhällä paikallasi/ rakennuksessa järjestettäisiin juhlia, joihin osallistuvat eivät jakaisi samaa uskoa kanssasi?
Otetaas nyt kaikki alun kysymykset yhteen lainaukseen. Mun kotipaikkakunnalla joulujuhla oli kans aina koulun liikuntasalissa, joten tällainen ajatus, että juhla olisi kirkossa, on aika outo. Sinänsä kirkoissa on yleensä paljon penkkejä ja juhlalliset tilat, joten varmaan jossain paikoissa ajatellaan, että kirkko tarjoaa hyvät puitteet hartaalle juhlalle. Paitsi että mitä omia kouluvuosia muistelen, ei ne joulujuhlat useinkaan kovin hartaita olleet. Oli tietty uskonnollistakin sisältöä, mutta lisäksi oli tonttunäytelmiä, tanssiesityksiä ja koulun bändi, joka soitti kaikkea muuta paitsi kristillistä musiikkia, olisiko sellaisen ohjelman tuominen kirkkoon ollut jopa epäkunnioittavaa kristinuskoa kohtaan? [icon_wtf.gif] [icon_think.gif]

Olen siis sillä linjalla, että parempi kun nuo joulu- ja kevätjuhlat erotettaisiin suosiolla kaikista uskonnollisista elementeistä ja sit halukkaat saisivat käydä joulukirkossa omalla ajalla. Kristinusko ei tässä eroa mistään muusta uskonnosta mitenkään, samat säännöt kaikille. Nyt jo Suomen kouluissa on paljon mm. islaminuskoisia, jotka eivät tietysti voi tai halua osallistua joulukirkkoon, joten korvaavaa tekemistä pitäisi keksiä kuitenkin, sama siis olisi lakkauttaa koko kirkossakäymistapa koulun puolelta ja seurakunta voisi vaikka järjestää halukkaille koululaisille koulun jälkeen uskonnollisen tapahtuman, jos se kristityille on tärkeää. Uskonnolliset tilat ovat mielestäni vain ja ainoastaan uskonnon harjoittamista varten, ellei sitten ota huomioon historianäkökulmaa; itsehän oikein mielelläni vierailen vanhoissa historiallisissa rakennuksissa kirkot mukaan lukien ihan vaan ihastelemassa arkkitehtuuria ja taidetta vuosisatojen takaa, siis silkkaa historiafriikkeyttäni. :D

Mitä tulee häihin ja hautajaisiin, niin minäkin kuulun niihin, jotka osallistuvat kyllä, vaikka kyseiset bileet olisivatkin kirkossa. Jätän vaan rukoukset ja laulut ja muut sellaiset välistä. Samalla tavalla jos minun kotiini tai pyhään paikkaani haluaisi tulla joku sellainen osallistumaan juhliin, joka ei uskoani jaa, toivottaisin tervetulleeksi, niin kauan kun ei alkaisi omaa uskoaan saarnaamaan.

Joulu on hyvä esimerkki vanhasta pakanajuhlasta, jossa eri uskontojen elementit ovat niin kauniisti sekoittuneet historian saatossa, että juhla voi saada huvittavankin moninaisia piirteitä. Lapsena sitä ei niin ymmärtänyt, mutta näin aikuisena huvittaa lapsuuden joulut; kuusen ympärillä tanssimista tonttulaulujen tahtiin, ruuan viemistä tontuille ja hengille, toivomuksia ja taikoja, rituaalinomaisia tapoja, kynttilöitä, vanhoilta ajoilta tuttuja ruokia ja henkimaailman kunnioittamista; ja sitten siihen samaan syssyyn se pakollinen jouluevankeliumin luku ja seimikoriste :lol: Ei tällaista juhlaa voi mitenkään tunkea vain kristinuskon muottiin ja viettää kirkossa, se jos mikä rikkoisi joulun perinteitä.
Reea

Paluu Yleinen keskustelu