Alexandra kirjoitti:Minä näihin parin vuoden takaisiin juttuihin vastailen kun näitä innoissani täällä lueskelen...

Hyvä vaan, että näistä vanhemmistakin ketjuista riittää juttua, lyhyeksihän monen aiheen käsittely on jäänyt.
Kaikki eivät tosiaankaan pidä valkosalvian tuoksusta ja tunnen mm. ihmisen jolle sen haju aiheuttaa päänsärkyä ja pahoinvointia, minä taas pidän, etenkin siitä miltä se tuoksuu tikkusuitsukkeissa---
Foorumilla oli taannoin juttua valkosalviasta (kah, juuri tässä ketjussa, näköjään), ja totesin jo tuolloin, etten itse ole sitä käyttänyt. Tai ainakaan sikäli, kuin tiedän, ehkä sitä on ollut jossakin suitsukkeessa muun materiaalin ohessa. Täytynee varmaan joskus kyseistä suitsua koettaa saada käsiinsä, kun on ilmeisesti ristiriitaisia fiiliksiä aiheuttavana kiinnostavan oloinen. Puristina pitäisi kyllä varmaan tuomita kaikki muilta mantereilta kotoisin olevat hörhöilytuotteet ( ja luopua niistä kätevistä tikkusuitsuista samalla, jne...).
Minulle se on ilmeisesti vuosien saatossa saanut aikaan klassisen ehdollistumisen tyyliin Pavlovin koirat; kun tuon tuoksun jossain yllättäen nenäänsä saa siihen kyllä reagoi.
Heh, itsellä vastaavan reaktion aiheuttavat eräät muut hommelit, kuten tietty musiikki. Toki suitsukkeet missä hyvänsä yhteydessä siirtävät mielen helposti ainakin arkisen harmauden yläpuolelle.
Käyttävätkö muut nokkosta suitsuketarkoituksissa? Minulle se on ollut yksi perinteinen suojaus- ja karkoitusyrtti monin eri tavoin käytettynä, polttamalla kuivattuna nippuna, hiilen päällä yksin tai yhdessä muiden yrttien/pihkojen tms. kanssa tai jopa ihan vain ”pikapuhdistuksena” kuivaa lehteä polttamalla. Tuoksu ei tosin ole kauhean miellyttävä mutta eipä sillä mitään niin miellyttävää yleensä ole tarkoitus karkoittaakaan.
Poltan joskus kuivaa nokkosta esim. rituaalitulessa, mutta ensisijaisesti käytän sitä muilla tavoin. Puhdistamisessa olen itse usein käyttänyt salviaa poltettuna suitsukehiilen päällä.