Suitsukkeet

Suitsukkeet

ViestiKirjoittaja Diana » 24.04.2018 12:46

Korukeskustelu herätti muistelemaan kauppoja, joista on tullut aikojen kuluessa osteltua pakana- aiheista tavaraa. Viimeksi jotain hankkiessani, se taisi olla suitsukkeita.

Käytätkö suitsukkeita uskonnollisissa menoissasi, tai vaikka mieltä tyynnyttämään meditoidessa? Millaisia? Mikä on lempparisi?
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

Re: Suitsukkeet

ViestiKirjoittaja Diana » 24.04.2018 12:50

Käytän tavallisia tikkusuitsuja rituaaleissa, juhlapäivinä, ja joskus muutenkin. Kaasuttelen mielelläni myös eteerisillä öljyillä tuoksulampussa. Ehdoton lempparini on kuitenkin irtosuitsukkeet, eli murumaiset seokset, joissa on yrttejä, pihkaa ja sen semmoista. Niitä polttelen suitsukehiilien päällä. Suureksi ongelmaksi on muodostunut ko. hiilien hankkiminen. Niitä ei löydä kai juuri muualta, kuin Helsingistä, eikä sitten millään ainakaan täältä peräkylästä. Poltin hiljattain viimeisen, joudunko nyt sitten tilaamaan netistä? Inhoan sitä. :evil:
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Völva » 24.04.2018 14:33

Käytän mm. valkosalviaa, katajaa, maarianheinää, seetriä, mäntyä ja palo santosta. Valkosalvian hajusta en liiemmälti pidä, mutta sen vaikutus on niin voimakas, että se kuuluu siksi kaikkien rituaalien alkuun joko yksin tai yhdessä muiden kanssa. Palo santos on hajunsa puolesta myös siinä -en pidä-luokassa, mutta joskus sitäkin on käytettävä ;) Valkosalvia on nipuissa ja muuten kaikki suitsukkeeni on irtosuitsukkeita.

Oma lempparini on varmasti kataja, jota kerään aina kun kohdalle osuu kaatunut kataja tai katajanoksa. Kuivatan havut sekä marjat ja pilkon oksat, jolloin niissä on reilusti omaa pihkaa ja ne palavat nätisti suitsukehiilien päällä. Kuten Diana totesi, niin suitsukehiilikiekkojen saatavuus on todella huono. Aikoinaan niitä sai Helsingin assalla olevasta tupakkakaupasta, mutta en tiedä onko niitä enää heillä valikoimissa. Nykyään tilaan niitä siis suosiolla netistä. Maalla kun asuu, niin joskus poltan suitsukkeita niinkin, että teen puuhalkoon pienen loven ja sytytän siihen tulen ja siihen kytevään koloon laitan suitsukkeet. Tämä tosin on varma keino saada palohälyttimet ulvomaan, ja jos klapi sattuu olemaan väärää puulaatua, niin se alkaa paukkumaan ja lennättää suitsukkeet ympäri lattiaa :lol:
Völva

ViestiKirjoittaja Diana » 25.04.2018 14:22

Völva kirjoitti:Valkosalvia on nipuissa ja muuten kaikki suitsukkeeni on irtosuitsukkeita.
Saako tätä netistä tilaamalla siis nippuina? Tietkö yhtään, mistä päin maailmaa tilaamasi valkosalvia tulee? En ole koskaan kokeillut sitä.

Tämä tosin on varma keino saada palohälyttimet ulvomaan, ja jos klapi sattuu olemaan väärää puulaatua, niin se alkaa paukkumaan ja lennättää suitsukkeet ympäri lattiaa :lol:
:lol: Eivätkös kuusi ja mänty ainakin paukauttele, varmaan pihkan takia? Kun asut landella, etkö voi myös ritualisoida ulkona? Siinä olisi naapureilla ihmettelemistä. Kiikaroivat kuitenkin teidän pihalle.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Völva » 25.04.2018 15:34

Diana kirjoitti:
Völva kirjoitti:Valkosalvia on nipuissa ja muuten kaikki suitsukkeeni on irtosuitsukkeita.
Saako tätä netistä tilaamalla siis nippuina? Tietkö yhtään, mistä päin maailmaa tilaamasi valkosalvia tulee? En ole koskaan kokeillut sitä..
Mun niput tulee mun entiseltä naapurilta San Diegosta, jossa hän kerää salviat itse. Kaliforniassa valkosalvia kasvaa kuin rikkaruoho (niillä alueilla, joilla nyt ylipäätänsä mitään kasvaa).

Diana kirjoitti:Kun asut landella, etkö voi myös ritualisoida ulkona? Siinä olisi naapureilla ihmettelemistä. Kiikaroivat kuitenkin teidän pihalle.
Kyllä välillä ritualisoinkin meidän takapihalla, mutta harvoin kukaan enää reagoi tai sitten en vaan huomaa, jos kurkkivat verhojen takaa. Toisin oli silloin, kun muutettiin ja rummuttelin ensimmäisen kerran pihalla ja höpöttelin illan pimetessä metallinen sauva kädessä. :lol: Meidän naapurissa asuu suomenuskoinenkin perhe, ja siellä se meno vasta ajoittain hurjaa onkin ;)
Völva

ViestiKirjoittaja Diana » 25.04.2018 15:53

Völva kirjoitti:Mun niput tulee mun entiseltä naapurilta San Diegosta, jossa hän kerää salviat itse. Kaliforniassa valkosalvia kasvaa kuin rikkaruoho (niillä alueilla, joilla nyt ylipäätänsä mitään kasvaa).
Onko sun naapurisi siis muuttanut Suomesta San Diegoon, vai oletko itse asunut siellä? Olinkin käsityksessä, että valkosalvia on pohjoisesta Amerikasta kotoisin. Tiedätkö, tehdäänkö siitä yleensä valmista suitsua jossain muodossa, vai tuleeko se tilaamalla juuri niissä kimpuissa? Onko muuten aina tullut tullista ihan nätisti, vai onko pakettia ropeloitu? Sillä kyselen, kun on tosiaan aika tuntematon yrtti itselleni, ja olen siitä kiinnostunut kuulemani perusteella.

Meidän naapurissa asuu suomenuskoinenkin perhe, ja siellä se meno vasta ajoittain hurjaa onkin ;)
No jopas teillä on pakanakeskittymä! Mitä ne suomenuskoiset sitten tekee, uhraavat neitseitä, vai mitä mellastavat?
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Völva » 25.04.2018 16:09

Diana kirjoitti:
Völva kirjoitti:Mun niput tulee mun entiseltä naapurilta San Diegosta, jossa hän kerää salviat itse. Kaliforniassa valkosalvia kasvaa kuin rikkaruoho (niillä alueilla, joilla nyt ylipäätänsä mitään kasvaa).
Onko sun naapurisi siis muuttanut Suomesta San Diegoon, vai oletko itse asunut siellä? Olinkin käsityksessä, että valkosalvia on pohjoisesta Amerikasta kotoisin. Tiedätkö, tehdäänkö siitä yleensä valmista suitsua jossain muodossa, vai tuleeko se tilaamalla juuri niissä kimpuissa? Onko muuten aina tullut tullista ihan nätisti, vai onko pakettia ropeloitu? Sillä kyselen, kun on tosiaan aika tuntematon yrtti itselleni, ja olen siitä kiinnostunut kuulemani perusteella.
Asuin siellä taannoin kolme vuotta. Nyt kysyt vaikeita, koska en tiedä tuleeko se missään muussa muodossa kuin kuivatuissa nipuissa, joita sitten kärytellään ihan sellaisenaan avaamatta (siis se kukintopää kytee ja savuaa ja sitä pidetään kädessä kuin jätskitötteröä tai laitetaan astiaan savuamaan). Kyllä ne usein on avattu tullissa, mutta koskaan ei ole tullut mitään kyselyitä.

Diana kirjoitti:No jopas teillä on pakanakeskittymä! Mitä ne suomenuskoiset sitten tekee, uhraavat neitseitä, vai mitä mellastavat?
Ihan valtava keskittymä :D Niiden pihalla on sellainen iso luonnonkivi, joka liittynee heidän rituaaleihin ja he laulavat, vai loitsisivatkohan ihan peräti, sen äärellä usein. He ovat asuneet siinä vasta lokakuusta, joten he eivät koskaan ole nähneet mun touhuja, mutta jahka tässä tutustutaan niin ties vaikka keksittäis ihan yhteisiäkin rituaaleja.
Völva

ViestiKirjoittaja Diana » 25.04.2018 16:31

Völva kirjoitti:Asuin siellä taannoin kolme vuotta.
Miten Jenkkeihin pääsee asumaan? Viihdyitkö? Itse en muista länsirannikosta juurikaan muuta, kuin että oli stanan kuuma. Noh, San Fransiscossa ei ollut, ja sen muistankin parhaiten. Varmaan aivot olivat pehmeinä muualla.

(siis se kukintopää kytee ja savuaa ja sitä pidetään kädessä kuin jätskitötteröä tai laitetaan astiaan savuamaan).
Hei, tämän olen varmaan nähnyt joskus jossain leffassa tai dokkarissa!

Kyllä ne usein on avattu tullissa, mutta koskaan ei ole tullut mitään kyselyitä.
Eräs tuttu homeopaatti valitti männävuosina, että hänen homeo- lääkkeensä aina avataan tullissa. En tiedä, mitä haittaa siitä oli, mutta kaiketi sitten jotain. Mä en tiedä, pitäisikö moisesta olla hyvillään, vai huolissaan. Siis tullisetien hommista.

Diana kirjoitti:He ovat asuneet siinä vasta lokakuusta, joten he eivät koskaan ole nähneet mun touhuja, mutta jahka tässä tutustutaan niin ties vaikka keksittäis ihan yhteisiäkin rituaaleja.
Kuulostaa hirmu hauskalta! Onhan se oikeasti melkoinen sattuma, että pakanaväkeä sattuu asumaan lähekkäin. Suomessa kun meikäläisiä on melko vähän. Oliko muuten sen sun San Diegossa asuva naapuri pakana? Jenkeissä on käsittääkseni aivan eri meininki, kuin täällä.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Völva » 25.04.2018 17:13

Diana kirjoitti:Miten Jenkkeihin pääsee asumaan? Viihdyitkö? Itse en muista länsirannikosta juurikaan muuta, kuin että oli stanan kuuma. Noh, San Fransiscossa ei ollut, ja sen muistankin parhaiten. Varmaan aivot olivat pehmeinä muualla.
Olin tuolloin töissä firmassa, jolla on toimintaa myös Jenkeissä ja jollain sisäisen siirron viisumilla sinne menin, en muista muuta, kuin että ihan pirun työlästä oli. No nyt varmaan pitäisi sanoa, että viihdyin, mutta oikeasti olen liian puskasuomalainen nauttiakseni sellaisesta ilmapiiristä, joka varsinkin kaliforniassa on. Jatkuvaa hymyilyä, small talkia ja I love you:ta. Muistan vieläkin sen lähes euforisen tunteen kun kone laskeutui takaisin Suomeen, ja näin kaiken sen vihreyden ja metsää silmänkantamattomiin.

Diana kirjoitti:Eräs tuttu homeopaatti valitti männävuosina, että hänen homeo- lääkkeensä aina avataan tullissa. En tiedä, mitä haittaa siitä oli, mutta kaiketi sitten jotain. Mä en tiedä, pitäisikö moisesta olla hyvillään, vai huolissaan. Siis tullisetien hommista.
Olen kaikenlaista kyttäämistä ja holhoamista vastaan, mutta tullipolitiikasta minulla ei ole mielipidettä, joka on sinänsä erikoista ihmiseltä, jolla on aina mielipide kaikesta :lol:

Diana kirjoitti: Oliko muuten sen sun San Diegossa asuva naapuri pakana? Jenkeissä on käsittääkseni aivan eri meininki, kuin täällä.
Oman kokemukseni mukaan länsirannikko ainakin on aika konservatiivinen, kristinuskoinen ja he kokevat usein kaikki pakanatouhut vähintäänkin kyseenalaisina, poikkeuksena San Fransisco. Ainoat hyväksyttävät hörhöt tuntuvat olevan ne, joilla on oikea tai keksitty intiaanitausta. Tähän porukkaan se naapurinikin kuuluu. En koskaan ole saanut varmuutta onko hän oikeasti osittain intiaani vaiko ei. Näitä ihmisiä, jotka sanovat olevansa 1/16 intiaaneja on toisaalta koko länsirannikko on täynnä.
Völva

ViestiKirjoittaja Diana » 25.04.2018 18:32

Völva kirjoitti:Muistan vieläkin sen lähes euforisen tunteen kun kone laskeutui takaisin Suomeen, ja näin kaiken sen vihreyden ja metsää silmänkantamattomiin.
Ihkua! En ole poistunut tästä maasta vuosiin, ja taas lisämuistutus siitä, ettei kannatakaan. Tuli nuorena viipotettua pitkin maailmaa, nyt on hienoa pysyä täällä.
Ainoat hyväksyttävät hörhöt tuntuvat olevan ne, joilla on oikea tai keksitty intiaanitausta. Tähän porukkaan se naapurinikin kuuluu. En koskaan ole saanut varmuutta onko hän oikeasti osittain intiaani vaiko ei. Näitä ihmisiä, jotka sanovat olevansa 1/16 intiaaneja on toisaalta koko länsirannikko on täynnä.
Olen tainnut kuulla tästä. Ehkä se tuntuu täältä käsin, että jenkkilässä on kauheasti pakanoita, mutta onhan siellä karsea raamattuvyöhyke ja kristitys- hihhuleita vaikka muille jakaa. Muistelen vain joskus olleen juttua, että wicca- kirkkoja (kirkkoja, kyllä) on siellä paikoin perusteltu, ja tuntuu, että uuspakanakirjailijoita on tiheässä. Noh, onhan se iso maakin.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu