Sattuma, vai jotakin muuta?

Sattuma, vai jotakin muuta?

ViestiKirjoittaja Serene » 18.03.2018 16:18

Onko olemassa sattumaa? Mistä tietää, onko sen takana jotakin muuta?

Minkälaisia outoja sattumia olette kohdanneet ja onko niillä ollut tarkoitus?

...aikas laaja aihe, mutta mua kiinnostaa tietää, mistä sattuman ja jonkin tarkoituksellisen erottaa.
Serene

Re: Sattuma, vai jotakin muuta?

ViestiKirjoittaja Serene » 18.03.2018 16:34

Nää nyt on tämmösiä arkisia juttuja, mutta kun niitä on kasaantunut ihan jatkuvasti, niin mietityttää.

Ensin etsin tietoa kämmenmerkeistä ja "mystical cross"-nimisestä merkistä, niin vanhin poika tulee eri huoneesta kännykänsä kanssa näyttään, että "kato äiti, mulla on kämmenessä tällainen varallisuuden ja järkevyyden merkki" Se ei nähnyt mun selailevan samankaltaisia juttuja.

Sitten tää, kun just pari viikkoa sit muistelin illalla nukkumaan mennessäni kakarana lukemaani Noidan käsikirjaa ja sitä, kuinka niitä juttuja pelkäsin... niin eikös eilen sit uutisoitu, että siitä tulee uusi painos syksyllä.

Ja tänään tässä nimistä kirjoitellessani tonne Nimet-osioon, niin keskimmäinen poika tulee kysyyn miten vauvan sukunimi määräytyy...

Säteileekö mun päästä ulospäin jotain :) :) :) ?
Serene

ViestiKirjoittaja Reea » 18.03.2018 17:12

Serene, kuulostaa erittäin tutulta!

Mulla on oman äitini kanssa vastaavanlaisia kokemuksia vaikka kuinka, että toisistamme tietämättä luetaan samoja juttuja, nähdään samoja unia, tunnetaan toisten kipuja yms. Ja ollaan jo aikoja sitten todettu että ei voi olla pelkkää sattumaa. Äidilläni on sama myös oman äitinsä kanssa, mummilla oli ihan vasta polvet kipeät reuman vuoksi ja äiti valitteli yhtä aikaa polvisärkyä vaikka hänen polvissaan ei ole mitään vikaa. Myös parin ystävän kanssa ollaan useaan kertaan naurettu näitä "sattumia", että ollaan vaikkapa hoksattu sama asia samaan aikaan puhumatta muille ja sit kaikki yhtä aikaa mielissään selittää samaa asiaa. Jonkinlainen universumin ohjailema synkronisiteetti on oikea asia, olen ainakin henkilökohtaisesti täysin vakuuttunut. :D
Reea

ViestiKirjoittaja Diana » 18.03.2018 17:14

Omallekin kohdalle osuu välillä kummallisia sattumuksia. Olikohan meillä muuten jossakin ketjussa niistä juttua, vai oliko edellisellä foorumilla... Joka tapauksessa en ole itse aivan perillä, miksi hyvinkin merkilliset asiat kohtaavat samanaikaisesti elämässä. Jung kirjoitti synkronisiteetista, mutta en ole varma, onko tässä sama asia kyseessä. Sattuma tunnetaan ymmärtääkseni myös fysiikassa ja matematiikassa.

Sattumat vaikuttavat toisinaan niin kertakaikkisen osuvilta, että on vaikea uskoa kyseessä olevan "vain sattuma". Silti, useimmiten niin kuitenkin varmasti on. Mikäli sattumissa tuntuu piilevän jokin kaava - jolloin ne tietenkään eivät enää ole sattumia - niin silloin asiaan kannattanee kiinnittää eniten huomiota. Onko jollain kenties asiaa?
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Diana » 18.03.2018 17:15

Njahah, Reea ehätti ensin. Noh, synkronisiteetti mainittu. :)
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Völva » 18.03.2018 17:34

Jung saa minussa vilunväristyksiä aikaiseksi, tosin en oikein tiedä miksi. Hän käsittääkseni tulkitsi synkronismin erillisten tapahtumien yhtäaikaisena esiintymisenä jotka voivat tuntua liittyvän yhteen keskenään, mutta niillä ei nimenomaan ole havaittavaa syyperäistä yhteyttä.

Minulle tuo sattuma, kohtalo, johdatus ja ihmisen vapaa tahto ovat sellaisia käsitteitä, joista voisin höpöttää (vastoin parempaa tietoani :lol: ) loputtomiin, mutta tyydynpä lainaamaan jonkun fiksun ihmisen näkemystä asiasta: "Ihminen luo vapaalla tahdollaan oman kohtalonsa johon sattuma välillä vaikuttaa. Vapaa tahto on laivan purjeet, kohtalo on virta jossa laiva seilaa, ja sattumat ovat näkymättömiä kareja virran pohjassa."

Shamanistisesti ajatellen ei ole sellaista kuin sattuma, vaan kaikki on kohtaloa ja johdatusta eli henget ohjaavat jatkuvasti ihmisiä. Tässä on vain se ongelma nimeltä vapaa tahto, johon ainakin itse haluaisin uskoa.
Völva

ViestiKirjoittaja Diana » 18.03.2018 17:56

Völva kirjoitti:Jung saa minussa vilunväristyksiä aikaiseksi, tosin en oikein tiedä miksi.
Mulla kaikki psykologian ja psykiatrian alaan kuuluva saa niitä aikaiseksi, ehkä sullakin on kyse siitä.

Oma maailmankuva on niin tyystin erilainen, kuin suppeaksi typistetyissä "tieteenaloissa", joista jokainen käärii ihmisyyden erivärisiin, pieniin myttyihin ja analysoi niitä sitten oikeaksi kokemansa ajattelun mukaan. Olen kovin allerginen määrittelylle.

Shamanistisesti ajatellen ei ole sellaista kuin sattuma, vaan kaikki on kohtaloa ja johdatusta eli henget ohjaavat jatkuvasti ihmisiä. Tässä on vain se ongelma nimeltä vapaa tahto, johon ainakin itse haluaisin uskoa.
Tämä on se asian ydin, johon jatkuvasti törmään suhteessa omaan uskooni: onko meillä kaikilla ennalta määrätty kohtalo, vai ei. Mun käsitys asiasta on vaihdellut vuosikymmenien aikana, ja juuri nyt on meneillään vaihe, etten ole siitä varma.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Reea » 18.03.2018 18:15

Diana kirjoitti:Mikäli sattumissa tuntuu piilevän jokin kaava - jolloin ne tietenkään eivät enää ole sattumia - niin silloin asiaan kannattanee kiinnittää eniten huomiota. Onko jollain kenties asiaa?

Hmm, tää "jollakin on jotain asiaa" on hyvä pointti ja vastaa omaakin kokemusta. Lisäksi uskon, että kaikki asiat ovat yhteydessä toisiinsa, ei niinkään kohtalon vaan ns maailmansielun tai -verkon kautta, näin toisilleen läheiset ihmiset aistivat toistensa fiiliksiä, kipuja ja kiinnostuksenkohteita, mikä sitten näyttää hassulta sattumalta. Kun sanon synkronisiteetti, en viittaa sillä suoraan Jungiin, vaan ilmiöön josta Jungkin puhui. Kun vaikuttaa siltä että sattumia on liikaa ja ne ovat liian osuvia. Itse selitän sitä siis kaiken yhteydellä ja että me kaikki itse vaikutamme toisiimme ja saamme aikaan näitä ilmiöitä. Ei siis mitään niin diippiä shittiä kuin kohtalo, minkä olemassaolo tai ei-olemassaolo on taas aivan toinen keskustelu.
Reea

ViestiKirjoittaja Völva » 18.03.2018 18:30

Reea kirjoitti:Lisäksi uskon, että kaikki asiat ovat yhteydessä toisiinsa, ei niinkään kohtalon vaan ns maailmansielun tai -verkon kautta, näin toisilleen läheiset ihmiset aistivat toistensa fiiliksiä, kipuja ja kiinnostuksenkohteita, mikä sitten näyttää hassulta sattumalta.
Tämä on muuten mielenkiintoista, että tiedekin, joka mielestäni usein puhuu samoista asioista kuin me, mutta eri sanoilla, kutsuu tätä ilmiötä lomittumiseksi ja ei-lokaaliseksi vaikuttamiseksi eli kyse on kvanttifysiikassa siitä, kuinka kaksi hiukkasta voi olla yhtä ja vaikuttaa etäältä toisiinsa.
Völva

ViestiKirjoittaja Reea » 19.03.2018 20:11

Völva kirjoitti:...kutsuu tätä ilmiötä lomittumiseksi ja ei-lokaaliseksi vaikuttamiseksi eli kyse on kvanttifysiikassa siitä, kuinka kaksi hiukkasta voi olla yhtä ja vaikuttaa etäältä toisiinsa.

Kyllä! Juuri tästä on kyse, ja erittäin mielenkiinnolla seuraan mihin fysiikka näissä tätä käsittelevissä tutkimuksissa päätyy, koska kyseessä todellakin on sama ilmiö eri sanoin. :D
Reea

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu