Nimistä

Nimistä

ViestiKirjoittaja Diana » 07.02.2018 12:00

Käytätkö omaa vai keksittyä nimeäsi, kun olet tekemisissä uskonnollisen joukkiosi kanssa, kuten esim. uuspakanakuvioissa? Onko sinulla uskonnonharjoituksessa käytössä eri nimi?

Oman kokemukseni mukaan monet esiintyvät foorumeilla tai vastaavilla jollakin itselleen ikään kuin taiteilijanimeksi ottamallaan nimellä. Jollekin pakanallinen identiteetti voi tuoda myös initiaation tai vastaavan kautta jonkin muun, kuin väestätiedoista löytyvän nimen. Osittain kyse on tietenkin yksityisyydensuojasta, mutta nimellä tai sen muuttamisella voi olla syvempikin tarkoitus.

Millainen tarina on oman nimesi tai nimimerkkisi taustalla?
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

Re: Nimistä

ViestiKirjoittaja Diana » 07.02.2018 12:27

Oma, virallinen etunimeni on kirjasta Sinuhe egyptiläinen. On tietyllä tavalla merkillistä, että kaimani on romaanissa kreetalainen härkätanssija. Kreetallahan oli voimissaan jumalatarkultti, johon liittyi papittarien hurja tanssi villien härkien keskellä. Nimeni esikuva on siis ollut muinaisen äitijumalattaren papitar. Nomen est omen.

Nimimerkki, jota käytän esim. tällä foorumilla, on seurannut minua pakanuuteni alkuajoista, ja oikeastaan jo sitä ennen. Tunsin lapsena vetoa kuunjumalattaren Diana- nimeen, ja heppaleikeissä polleni nimi oli aina sama. Ehkä se liittyi hieman myös erääseen walesilaiseen prinsessaan. Pakanapolkuni löydyttyä oli luontevaa, että otin käyttöön nimen, joka kuuluu edelleen läheiselle jumaluudelleni.

Virallinen nimeni on harvinainen, ainkaan Suomessa ei ole ketään samannimistä, tuskin muuallakaan. En ole oikein koskaan ollut sinut toisen nimeni kanssa, ja olenkin suunnitellut sen vaihtamista jo pitkään. Myös harvinaisen sukunimeni vaihtoa olen pohtinut tietoturvasyistä, mutta se on hankalampaa, koska pidän siitä.
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Völva » 07.02.2018 18:13

Täällä foorumilla käytän työnimikettä, jos nyt niin edes voi sanoa, mutta olen saanut aikoinaan myös seidrnimen. Sen sain aikoinaan initiaation yhteydessä ruotsalaisessa yhteisössä. Nykyään sellaisia ei edes tehdä, joten nimellä on itselle suuri merkitys vaikken sitä juurikaan käytä. Nimeen liittyy sellainenkin asia, että initiaatiossa oli mukana itselleni hyvin tärkeä ihminen, joka minut aikoinaan polulle johdatti, ja joka kuoli jonkin aikaa tämän tapahtuman jälkeen.

Yleensä länsimaissa initiaatiot tapahtuvat shamaaneilla niin, että sen suorittavat henget/henki, eikä siihen liity muut ihmiset, mutta vaikkapa heti tuolla Siperian puolella sen suorittavat myös tulevan shamaanin opettaja yhdessä muiden tärkeiden henkilöiden kanssa. Tosin sielläkin henget suorittavat sen varsinaisen initiaation -henget valitsevat ja henget vihkivät -periaatteella.
Völva

ViestiKirjoittaja Reea » 16.02.2018 19:26

Erittäin mielenkiintoista kyllä! Olishan se hienoa, jos olis joku hieno pakananimi jolla olis hieno tarina, mut eipäs ole.

Mun nimimerkki täällä on vain nimimerkki. Tietty se kuulostaa läheisesti erään jumalattaren nimeltä mut ei varsinaisesti liity siihen. Se vain sointuu mun suuhun kivasti ja on mulla käytössä muuallakin internetissä niin miksipä ei täälläkin. Oikea nimeni sen sijaan on erittäin tylsä ja tavallinen, mutta sen takana sentään on kaunis sukutarina. Minut on nimetty isäni mummin mukaan, ja tavallaan kyllä toivon, että nimi ei tässä tapauksessa ole enne, koska kyseinen henkilö ei ymmärtääkseni elänyt kovin onnellista elämää... vaikkakin hieman erilaista!
Reea

ViestiKirjoittaja Serene » 18.03.2018 16:11

Mulla ei oo tätä samaa nimee missään. Kun löysin tän foorumin ja halusin rekisteröityä, niin mietin että mikä nimi mua vois kuvata. Oon aina ollu kauhee ressierkki ja hermoilija, mutta nykyään on vaan niin rauhallinen ja seesteinen olo, että tää nimi tuli ihan salamana mieleen juontuen sanasta "serenity".

Nimellä on suuri vaikutus ihmisen persoonallisuuteen. Omasta nimestäni en pidä ja senkin takia oon ollu pienenä aika epävarma. Nykyään ei tee mitään. Toisaalta, en varmaan tuntisi itseäni enää minuksi, jos vaihtaisin nimeni.

...aika jännä juttu muutes, että tässä kun nimistä kirjoittelen, niin toi keskimmäinen muksu tuli tohon kyseleen mistä ihminen saa sukunimensä :) !!!
Serene

ViestiKirjoittaja Hallava » 19.03.2018 10:40

Ei ole hienoa nimeä minulla. Olen kyllä pitkään halunnut ottaa käyttööni nimen jota käyttää uskontoa harjoittaessa. Mutta koska minäkin olen ressierkki, nimen päättäminen on vaikeaa. Joten olen vuosia odottanut että se vain joskus tupsahtaisi luokseni kun aika on kypsä.

Nimimerkkini Hallava juontaa sudesta. Hallavaturkki, yksi hukan lempinimistä. Olen tuntenut vetoa susiin niin kauan kuin jaksan muistella ja Hallava tuntuu omalta. Ehkä se onkin "noitanimeni". En tiedä. Jostain luin ettei noitanimeeän pitäisi paljastaa muille etteivät muut voisi tehdä nimen kantajalle pahaa. En tiedä. Mielipiteitä?
Pysähdy ja ole tässä hetkessä.
Hallava

ViestiKirjoittaja Völva » 19.03.2018 11:04

En oikein tunne muiden nimitematiikkaa kuin oman alani, ja siellä ajatellaan, että ihmisellä voi olla kolmenlaiset nimet: yksi ihmisten antama, toinen jo hedelmöittymisen (tai jopa ennen sitä) aikana annettu, jonka jumaluudet tms. henget ovat antaneet ja jolla nämä myös ihmisen tunnistavat. Tämä nimi olisi pidettävä salassa kaikilta, koska sen avulla periaattessa voi päästä ihmisen "ihon alle". Sitten on vielä nimi, joka voi olla työnimi tai sellainen, jolla piireissä olevat sinut tuntevat.

Se, miten tämän hengiltä saadun nimen saa selville onkin paljon pidempi juttu :D
Völva

ViestiKirjoittaja Diana » 19.03.2018 17:02

Hallava kirjoitti:Hallavaturkki, yksi hukan lempinimistä. Olen tuntenut vetoa susiin niin kauan kuin jaksan muistella ja Hallava tuntuu omalta. Ehkä se onkin "noitanimeni".
Hallavahan on hieno nimi. "Piireissä" pyörimistä varten voi hyvin valita haluamansa nimen, ja mahdollisen ryhmän, kuten covenin, toiminnassa voi olla käytössä eri nimi, vaikkapa vihkimyksessä saatu.

En tiedä. Jostain luin ettei noitanimeeän pitäisi paljastaa muille etteivät muut voisi tehdä nimen kantajalle pahaa. En tiedä. Mielipiteitä?
Völva tuossa valaisikin asiaa omasta vinkkelistään. Kyllähän nimissä on kautta aikain ollut maagista tehoa ja voimaa, joten varmasti niiden kanssa on pitänyt varoakin. Itse olisin varmasti tarkka sellaisen nimen kanssa, jonka olen saanut erityisessa tilanteessa, kuten juuri vihkimyksessä, tai kenties jonkin toisen maailman entiteetin ilmoittamana.

Kun lapseni syntyivät, pidettiin heidän tulevat, ihan jokapäiväiseen käyttöön tarkoitetut viralliset nimensä salassa, ennen kuin nimenantorituaali suoritettiin. Omaisten ja ystävät saivat vasta silloin tietää, miten pienokaisia kutsuttaisiin tulevina vuosina.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Hallava » 19.03.2018 17:25

Aa, kiitos paljon tietämättömän valaisemisesta Völva ja Diana :) Hitsi, tämän takia on kivaa olla täällä taas kun saa oppia enempi tietäviltä!
Pysähdy ja ole tässä hetkessä.
Hallava

Paluu Yleinen keskustelu