Völva kirjoitti:Viikingithän olivat vain se sotaisa joukko, joka lähti pohjolasta muualle riehumaan
Juu, näin olen ymmärtänyt, että eivät ilmeisesti itse kutsuneet itseään viikingeiksi, vaan tämän "arvonimen" antoivat aikalaiset, jotka, ymmärrettävistä syistä, pelkäsivät ja vihasivat noita Pohjan perkeleitä.
Reea kirjoitti:Onhan siinä kaikenlaisia hassuja pieniä historiallisia epätarkkuuksia ja vähän häiritsee sekin miten ne kaikki kansat puhuu englantia PAITSI kun ne puhuu toisilleen, mut hyvä sarja se silti on.
Mun mielestä tuo on kanssa ihan hassua, tuon kielihomman kanssa. Ymmärtäähän sen elokuvan tekoon liittyvistä syistä, että jos viikkarit puhuisivat siinä muinaisnorjaa/-islantia/- ruotsia, tai mitä nyt todellisuudessa puhuivatkaan, se olisi ollut hirmu hankalaa toteuttaa. Silti murteellisen englannin ja (kaiketi aitojen) muinaiskielien kanssa edes takaisin kohkaaminen on hieman tönkkö ratkaisu.
Minua ei henkilökohtaisesti väkivalta haittaa (paitsi eläinuhrit, ihan sama kuinka paljon niitä ihmisiä uhraavat, mutta ne söpöt eläimet nöööyyyyy!!) ja tykkään miten siinä sarjassa ei sievistellä niin väkivallan kuin seksinkään osalta. Kuitenkaan kumpaakaan ei ole vedetty yli
Taidan itse muuttua iän myötä aina vain herkemmäksi. Viikinkien väkivallasta lie tullut yliannostus, koska ne on tullut katsottua niin tiiviisti. Kuten sanottu, menneinä vuosisatoina ja - tuhansina elämä on varmasti ollut huomattavan paljon raaempaa ja väkivalta monella tapaa osa jokapäiväistä elämää. Silti, seuraavaksi taidan katsoa Downton Abbey'a, kunnes taas jaksan taas ihmetellä valuvia sisälmyksiä ja irtopäiden lentelyä.
Sarjassa myös käsitellään itselle läheisiä ja ajankohtaisia teemoja, kuten suhdetta jumaliin ja kristinuskon Jumalan "taistelua" pakanajumaluuksien kanssa "kannattajista", sekä kokonaisten kansojen että yksittäisten ihmisten mittapuulla.
Juuri tämä! Olen parikymmentä vuotta ihmetellyt, tutkinut, lukenut ja kysellyt, koska, milloin ja mitkä syyt vaikuttivat siihen, että kristinusko sai lopulta yliotteen Euroopasta. Viikkareissa asiaa käsitellään hyvin kiinnostavalla tavalla.
Minun mielestä siis erittäin jees sarja (varmaan tuli jo selväksi)

Kyllä kyllä, hyvä se on.

Vaikka vingun väkivaltaisuudesta, suosittelen silti ehdottomasti kaikille, kiinnosti aasainusko tai ei.