Elokuvista ja sarjoista

Elokuvista ja sarjoista

ViestiKirjoittaja Diana » 09.01.2018 14:33

Tiedätkö jonkin hyvän, pakanallista uskontoa käsittelevän tai sivuavan elokuvan tai sarjan?

Itse satuin juuri hankkimaan Viikinkien neljä ensimmäistä kautta. Olen tykännyt katsella niitä, osittain, koska niissä tuodaan mielestän kiinnostavalla tavalla esiin ihmisten uskonnollinen asennoituminen elämään muinaisessa maailmassa. Miltä sarja vaikuttaa esim. aasainuskoisen silmin?
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

Re: Elokuvista ja sarjoista

ViestiKirjoittaja Völva » 09.01.2018 15:21

George Lucasin Tähtien sota -elokuvat (eivät siis nämä uudet) sisältävät kaikki shamanistisen maailmankuvan ja toisaalta myös panteistisen maailmankuvan. Viimeaikaisista elokuvista James Cameronin Avatar on kenties kaikkein tunnetuin shamanistinen teos, joka on oikeastaan ihan oppikirjamainen versio siitä miten shamaani ajattelee universumin koostuvan ja miten siinä pitäisi elää.
Völva

ViestiKirjoittaja Diana » 09.01.2018 15:44

Völva kirjoitti:George Lucasin Tähtien sota -elokuvat (eivät siis nämä uudet) sisältävät kaikki shamanistisen maailmankuvan ja toisaalta myös panteistisen maailmankuvan.
Muistelen törmänneeni tähän ajatukseen monta kertaa pakanaihmisten kanssa keskustellessa. Käsittääkseni nykyisin on olemassa jonkinlainen jedi- uskontokin.

Viimeaikaisista elokuvista James Cameronin Avatar on kenties kaikkein tunnetuin shamanistinen teos, joka on oikeastaan ihan oppikirjamainen versio siitä miten shamaani ajattelee universumin koostuvan ja miten siinä pitäisi elää.
Mä olen jotenkin onnistunut missaamaan tämän koko elokuvan. Toisaalta en ole myöskään nähnyt mm. kulttileffa Matrixia, mikä jostakin syystä on herättänyt paljon kummastusta. Sanottakoon, että katson muutoin paljon leffoja ja sarjoja.

Mutta kun sinulla, Völva, on skandinaaviseen uskontoon kallellaan olevaa näkemyspohjaa, niin miltä tuo Viikingit vaikuttaa? Vai oletko nähnyt sitä?
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Völva » 09.01.2018 15:57

Diana kirjoitti:Mutta kun sinulla, Völva, on skandinaaviseen uskontoon kallellaan olevaa näkemyspohjaa, niin miltä tuo Viikingit vaikuttaa? Vai oletko nähnyt sitä?
Katsoin siitä ensimmäisen tuotantokauden positiivisilla ennakko-odotuksilla silloin aikoinaan kun se alkoi vuosia sitten, ja se ei sitten kuitenkaan kolahtanut. En oikeastaan enää muista siitä mitään tarkemmin, mutta huomasin ihmetteleväni silloin viitisen vuotta (?) sitten sitä, miksi normielämäkin oli niin jumalattoman mystifioitua ja liian raakaa verrattuna siihen, mitä historiankirjat yms. siitä ajasta kertoo. Germaaniset kansat on tunnetusti aina olleet hyvin käytännöllisiä ja epäteatraalisia ja jotenkin sarja tuntui liian epäaidolta. Germaanithan onnistuivat litistämään kristinuskonkin Lutherinsa kautta kuin varjoksi siitä draamasta, mitä ortodoksit ja katolilaiset edustavat :) Tosin, siitä on hirvittävästi aikaa kun sitä katselin ja voi olla, että muistan väärin.
Völva

ViestiKirjoittaja Diana » 11.01.2018 10:16

Völva kirjoitti:Katsoin siitä ensimmäisen tuotantokauden positiivisilla ennakko-odotuksilla silloin aikoinaan kun se alkoi vuosia sitten, ja se ei sitten kuitenkaan kolahtanut
Vähän sama, en oikein tahtonut päästä mukaan sarjan maailmaan ekan kauden aikana. Välissä oli pitkä tauko, ja sitten hankin tosiaan neljä kautta kerralla. Nyt olen katsellut ne lähes yhtä soittoa, ja jotenkin sarja on avautunut eri tavalla. On se kyllä inhottavan väkivaltainen, mutta niin oli varmasti todellisuuskin.

Germaaniset kansat on tunnetusti aina olleet hyvin käytännöllisiä ja epäteatraalisia ja jotenkin sarja tuntui liian epäaidolta
Varmaan useimmissa viihdesarjoissa ja - leffoissa on tarkoituksella korostettu viihteellistä puolta, eihän niitä muuten jaksaisi katsoa. Itse osaan laittaa aivot lepotilaan katsoessani televisiosta oikeastaan mitä hyvänsä. Tiedän, se on itsepetosta, mutta jos sen tekee tietoisesti, eikö se ole sallittua? ;)

Tämä on tietenkin mielipidekysymys, mutta mielestäni Viikingeissä tulee kiinnostavalla tavalla esiin aikalaisten uskonto päivittäisessä elämässä; jumalat ovat käsinkosketeltavan todellisia, taistelussa kaatuneet menevät konkreettisesti Valhallaan, kylän näkijä on mahtava auktoriteetti, riimut parantavat sairaat ja kaikkien kohtalo on ennalta määrätty. Toki sarja perustuu tulkintoihin, joita meillä on menneestä, mutta sanoisin, ettei se Viikingeissä ole huono tulkinta.

Germaanithan onnistuivat litistämään kristinuskonkin Lutherinsa kautta kuin varjoksi siitä draamasta, mitä ortodoksit ja katolilaiset edustavat :)
Joo, evankelisluterilainen kristinusko on ehkä masentavin kristillisyyden muoto. Tietysti ajat olivat toiset uskonpuhdistuksen alkaessa, ja katolinen kirkko oli hyvin mädäntynyt organisaatio tuolloin(kin), vähän kuin roomanaikainen pakanallisuuskin kristinuskon tullessa kuvaan.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Völva » 11.01.2018 11:59

Diana kirjoitti:Varmaan useimmissa viihdesarjoissa ja - leffoissa on tarkoituksella korostettu viihteellistä puolta, eihän niitä muuten jaksaisi katsoa. Itse osaan laittaa aivot lepotilaan katsoessani televisiosta oikeastaan mitä hyvänsä. Tiedän, se on itsepetosta, mutta jos sen tekee tietoisesti, eikö se ole sallittua? ;)
Ei varmaan vain sallittua vaan jopa se tavoiteltava olotila :D

Diana kirjoitti:Tämä on tietenkin mielipidekysymys, mutta mielestäni Viikingeissä tulee kiinnostavalla tavalla esiin aikalaisten uskonto päivittäisessä elämässä; jumalat ovat käsinkosketeltavan todellisia, taistelussa kaatuneet menevät konkreettisesti Valhallaan, kylän näkijä on mahtava auktoriteetti, riimut parantavat sairaat ja kaikkien kohtalo on ennalta määrätty. Toki sarja perustuu tulkintoihin, joita meillä on menneestä, mutta sanoisin, ettei se Viikingeissä ole huono tulkinta.
Tuo on ihan totta, että uskonto on hyvin esillä. Aasauskoisista harva (ainakin vanhemmista ihmisistä) mieltää skandinaavisen mytologian uskontona vain viikinkeihin vaan enemmänkin pohjolassa asuneisiin tavallisiin kyläläisiin. Viikingithän olivat vain se sotaisa joukko, joka lähti pohjolasta muualle riehumaan ja ne, jotka jäivät harvemmin olivat niin väkivaltaisia ja siksi se uskokin näyttäytyi eri tavalla. Kyläkohtaisia kärhämiä varmaan oli, muttei mitään siinä mittakaavassa, jollaista elämää nimenomaan viikingit elivät. Tärkeintä sen ajan ihmisille oli viljankasvun turvaaminen, metsästysonni ja ihmisten pitäminen hengissä nälältä ja sairauksilta. Odinkin varmaan näyttäytyi erilaiselta berserkin silmin, kuin perhettään ja "orjiaan" hengissäpitävän talonemännän silmin.

Muistelen, että siinä sarjassa näillä retkillä palaavilla ihmisilläkin oli palatessaan suuri(n) rooli kylässä, vaikkei sitä mikään tutkimus tai saaga todista. Paremminkin päinvastoin, lähtijät olivat mm. talojen lapsista ne, joille ei ollut tulossa tilaa perintönä ja heidän piti keksiä jotakin muuta elääkseen. Tuskin heillä olisi palatessaankaan ollut mitään sen suurempaa sananvaltaa tilan tai kylän elämään. Mutta noitahan on usein ihan mukava katsella, vaikkei kaikki niin faktapohjaista olisikaan, ja toisin kuin useimmat aasauskoon kallellaanolevat, niin minusta kaikki leffat yms., jotka tekevät menneisyyden eläväksi tässäkin päivässä on on aina hyvä juttu :D
Völva

ViestiKirjoittaja Reea » 11.01.2018 20:24

Pakko kommentoida näin 5 kautta Viikinkejä juuri putkeen tuijottaneena (okei okei, viimeisin kausi vielä kesken mut silti) että itse kyl ainakin viihdyin suuresti sen parissa. Onhan siinä kaikenlaisia hassuja pieniä historiallisia epätarkkuuksia ja vähän häiritsee sekin miten ne kaikki kansat puhuu englantia PAITSI kun ne puhuu toisilleen, mut hyvä sarja se silti on. Tietty kaikkea on dramatisoitu, mutta niin viihteessä yleensäkin tehdään. Tuo on kuitenkin tv-sarja eikä mikään historiadokumentti.

Minua ei henkilökohtaisesti väkivalta haittaa (paitsi eläinuhrit, ihan sama kuinka paljon niitä ihmisiä uhraavat, mutta ne söpöt eläimet nöööyyyyy!!) ja tykkään miten siinä sarjassa ei sievistellä niin väkivallan kuin seksinkään osalta. Kuitenkaan kumpaakaan ei ole vedetty yli. Sarjassa myös käsitellään itselle läheisiä ja ajankohtaisia teemoja, kuten suhdetta jumaliin ja kristinuskon Jumalan "taistelua" pakanajumaluuksien kanssa "kannattajista", sekä kokonaisten kansojen että yksittäisten ihmisten mittapuulla.

Lisäksi tykkään kun se sarja kertoo tapahtumista pitkällä aikavälillä, sukupolvenvaihdos on mielenkiintoista seurattavaa. Ei jumiteta samoihin tyyppeihin ja aikaan, vaan aika kuluu ja tapahtumat etenee ja ihmiset vanhenee ja lapset kasvaa. Minun mielestä siis erittäin jees sarja (varmaan tuli jo selväksi) :D
Reea

ViestiKirjoittaja Diana » 12.01.2018 10:40

Völva kirjoitti:Viikingithän olivat vain se sotaisa joukko, joka lähti pohjolasta muualle riehumaan
Juu, näin olen ymmärtänyt, että eivät ilmeisesti itse kutsuneet itseään viikingeiksi, vaan tämän "arvonimen" antoivat aikalaiset, jotka, ymmärrettävistä syistä, pelkäsivät ja vihasivat noita Pohjan perkeleitä.

Reea kirjoitti:Onhan siinä kaikenlaisia hassuja pieniä historiallisia epätarkkuuksia ja vähän häiritsee sekin miten ne kaikki kansat puhuu englantia PAITSI kun ne puhuu toisilleen, mut hyvä sarja se silti on.
Mun mielestä tuo on kanssa ihan hassua, tuon kielihomman kanssa. Ymmärtäähän sen elokuvan tekoon liittyvistä syistä, että jos viikkarit puhuisivat siinä muinaisnorjaa/-islantia/- ruotsia, tai mitä nyt todellisuudessa puhuivatkaan, se olisi ollut hirmu hankalaa toteuttaa. Silti murteellisen englannin ja (kaiketi aitojen) muinaiskielien kanssa edes takaisin kohkaaminen on hieman tönkkö ratkaisu.

Minua ei henkilökohtaisesti väkivalta haittaa (paitsi eläinuhrit, ihan sama kuinka paljon niitä ihmisiä uhraavat, mutta ne söpöt eläimet nöööyyyyy!!) ja tykkään miten siinä sarjassa ei sievistellä niin väkivallan kuin seksinkään osalta. Kuitenkaan kumpaakaan ei ole vedetty yli
Taidan itse muuttua iän myötä aina vain herkemmäksi. Viikinkien väkivallasta lie tullut yliannostus, koska ne on tullut katsottua niin tiiviisti. Kuten sanottu, menneinä vuosisatoina ja - tuhansina elämä on varmasti ollut huomattavan paljon raaempaa ja väkivalta monella tapaa osa jokapäiväistä elämää. Silti, seuraavaksi taidan katsoa Downton Abbey'a, kunnes taas jaksan taas ihmetellä valuvia sisälmyksiä ja irtopäiden lentelyä.

Sarjassa myös käsitellään itselle läheisiä ja ajankohtaisia teemoja, kuten suhdetta jumaliin ja kristinuskon Jumalan "taistelua" pakanajumaluuksien kanssa "kannattajista", sekä kokonaisten kansojen että yksittäisten ihmisten mittapuulla.
Juuri tämä! Olen parikymmentä vuotta ihmetellyt, tutkinut, lukenut ja kysellyt, koska, milloin ja mitkä syyt vaikuttivat siihen, että kristinusko sai lopulta yliotteen Euroopasta. Viikkareissa asiaa käsitellään hyvin kiinnostavalla tavalla.

Minun mielestä siis erittäin jees sarja (varmaan tuli jo selväksi) :D
Kyllä kyllä, hyvä se on. :) Vaikka vingun väkivaltaisuudesta, suosittelen silti ehdottomasti kaikille, kiinnosti aasainusko tai ei.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Völva » 12.01.2018 11:08

Diana kirjoitti:
Reea kirjoitti:Minun mielestä siis erittäin jees sarja (varmaan tuli jo selväksi) :D
Kyllä kyllä, hyvä se on. :) Vaikka vingun väkivaltaisuudesta, suosittelen silti ehdottomasti kaikille, kiinnosti aasainusko tai ei.

Hyvä on uskotaan :D Saitte ylipuhuttua, jos ei muuta niin ainakin katsomaan loputkin tuotantokaudet. Ja olenhan tunnetusti perso sarjan oloisille miehille, joten jos ei muuta niin silmäniloksi sitten. Aasauskon kannalta käännyn kuitenkin edelleen mielummin islantilaisten ja vaikkapa saagojen puoleen kuin tv-sarjan käsikirjoittajien ;)
Völva

ViestiKirjoittaja Reea » 12.01.2018 16:16

Völva kirjoitti:Ja olenhan tunnetusti perso sarjan oloisille miehille, joten jos ei muuta niin silmäniloksi sitten.

Tää on muuten täysin hyvä ja validi syy myös katsoa kyseistä sarjaa! Silmäkarkkimateriaalia riittää... varsinkin kun niiden TIETENKIN täytyy puolet taisteluista yms hengata ilman paitaa (luulis että taisteluun kannattais nimenomaan lisätä suojaavia vaatekertoja eikä riisua mut en mä valita :P ) ja kaikilla on niin hienoja tatskoja ja upeat hiukset ja läääääh! Jos ei mikään muu siinä sarjassa iske niin ihan jo ehem, visuaalisuuden vuoksi suosittelen lämpimästi! :D
Reea

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu