Yhdistyksistä

Yhdistyksistä

ViestiKirjoittaja Diana » 16.11.2017 11:22

Oletko jonkin uuspakanallisen, tai vastaavan, yhdistyksen jäsen? Jos olet, oletko tyytväinen yhdistyksen toimintaan ja palveluihin? Jos et, miksi et? Jos olet, miksi olet?
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

Re: Yhdistyksistä

ViestiKirjoittaja Diana » 16.11.2017 11:26

En ole aikoihin ollut minkään pakanayhdistyksen jäsen. Tämä johtuu ensisijaisesti siitä, että en jaksa olla mukana toiminnassa, joka pyrkii palvelemaan kaikkien mahdollisten (uus)pakanoiden tarpeita. Ideana ja tavoitteena sellainen on ihan ok, mutta käytännössä homma leviää liikaa.

Itse olisin mieluusti mukana joukossa, jonka toiminta liittyy tarkemmin rajatun aiheen ympärille.
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Völva » 21.11.2017 15:54

Diana kirjoitti: Itse olisin mieluusti mukana joukossa, jonka toiminta liittyy tarkemmin rajatun aiheen ympärille.
Miten määrittelisit tuon rajatun aiheen? Islannin Ásatrúarfélagiðissa esimerkiksi on mukana kaikki, jotka ovat kallellaan aasauskoon, niin wiccat, luonnonnoidat, elektiset noidat kuin kaikki ylipäätänsä johonkin skandinaavisen mytologian mukaiseen maailmankuvaan uskovat eli siellä on katto todella korkealla ja seinät sekä kellari vieläkin laveammat (kristinuskon fraasia mukaillen).
Völva

ViestiKirjoittaja Diana » 21.11.2017 19:12

Völva kirjoitti:
Diana kirjoitti: Itse olisin mieluusti mukana joukossa, jonka toiminta liittyy tarkemmin rajatun aiheen ympärille.
Miten määrittelisit tuon rajatun aiheen?
Riippuu varmaan muista osapuolista, mutta kattotermi olisi noituus, kenties lisänä shamanismi, jos joku sitä tunteva on mukana puuhaamassa.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Reea » 21.11.2017 20:45

En ole minkään jäsen, kun koen ettei ne edusta mua. Jos perustetaan noituus/shamanismiyhdistys niin liityn heti. :D
Reea

ViestiKirjoittaja Fenris » 22.11.2017 13:29

En ole minkään yhdistyksen jäsen, koska Suomesta tuntuu huonosti mitään ihan tosissaan ja asialla noita-aiheisia yhdistyksiä olevan. Ei ole kiinnostusta mihinkään popkulttuurista asiaa ammentaviin yhdistyksiin, joilla ei ole loppuviimein suuremmin mitään tekemistä "oikean" noituuden kanssa.
Jos asialla oleva yhdistys kuitenkin perustettaisiin, ja se ei tosiaan Dianan sanoja lainaten "alkaisi leviämään liikaa" vaan tosiaan nyt vaikka keskittyisi pääasiassa noituuteen ja shamanismiin, niin sign me in! :3
Fenris

ViestiKirjoittaja Völva » 28.11.2017 11:06

En ole enää...tai muuten taisin maksaa kesällä yhden yhdistyksen jäsenmaksun, joten kaipa sitten olen vielä sen jäsen, mutta en ole mitenkään aktiivinen siinäkään enää, koska koko yhdistys on kaoottisessa tilassa ja odottaa vain lopullista kuoliniskua.

Se (en viitsi julkisella puolella mainita nimeä) pysyi kyllä todella hyvin raameissa siinä mielessä, että se ajoi just ja vain oman tradition juttuja, mutta henkilökemiat ja liian suuret egot oli törmäyskurssilla ja lopulta tärkeimmäksi muodostuikin vallanhalu, joka johti ihan tietoiseen haluttomuuteen toimia yhteistyössä muiden kanssa. Tästä syystä en kestä yhdistyksiä, enkä ihan heti sellaiseen liittyisi. Mukavistakin ihmisistä kuoriuu täysiä pissapäitä, jotka unohtaa mikä yhdistyksen tarkoitus alunperin oli. Sori voimakas reaktio, mutta yhdistys on mulle kirosana.
Völva

ViestiKirjoittaja Bluesky » 25.01.2018 11:58

Itse edustan ns. Asatru uskoa halu olisi kova oman "seurakunnan" pystyyn pistämiselle kuten islannissa, ruotsissa jne. Tuntuu kuitenkin että suomalaisille uskon tunnustaminen on vieläkin aika arka aihe. Mainostetaan henkistä suuntaumistaan, mutta kun tulisi järjestäytyä niin sitten alkaa mutinat. Uskon sen johtuvan juuri "uskovaksi" leimautumisen pelosta ja/tai siitä että pelätään esimerkiksi virallisten rituaalien poikkeavan omista henkilökohtaisista rituaaleista ja näin koetaan että sitä on vuosikausia tehty kaikki asiat päin honkia. Kuitenkin olisi muistettava että vaikka kuinka omissa oloissaan olo viehättäisi yksikään usko/henkinensuuntaus ei olisi olemassakaan jos ihmiset eivät olisi entisinä aikoina pitäneet yhtä. Oman "seurakunnan" etuna on myöskin yleisten väärinkäsitysten korjaamisen mahdollisuus kuten asatru uskossa minkä symboleja ja jumaluuksia jotkut käyttävät hyväkseen tavoitellessaan poliittisia tarkoitusperiä. Myöskin virallinen asiaan perehtynyt "pappishenkilö" voi opastaa muita saman henkisiä kyseisestä uskosta kiinnostuneita saamaan oikeaa informaatiota sen sijaan että infoa haetaan henkilöltä joka on harjoittanut uskoaan 2 viikoa ja tämän perusteella vetelee lonkalta "tietoa" jonka etuliite kuuluu jotakuinkin näin "Must tuntuu", "Luulisin et", "En oo ihan varma, mut sen varmaan täytyy olla näin koska yhel netti sivul oli niin". Itseä ei tälläisen seuran kohdalla kiinnosta ne tuhottomat "kirkollisverot", palvottavana ylipappina oleminen jonka joka sana on Odinista itsestään tai tarve saada olla ihmisten kanssa tekemisissä koska olisin joku ylisosiaalinen yksinäisyyttä pelkäävä hämy. Itse opiskelen ahkerasta, kerään koko ajan tietoa ja nautin kun saan opettaa ja opastaa ihmisiä ymmärtämään asatru uskoa ja tietoa pohjoisen mytologiasta erityisesti näinä päivinä kun elokuvat, sarjat, sarjakuvat, pelit ja epämääräiset kirjailijat tarjoavat oman "totuuden" näistä asioista euron ja dollarin kuvat silmissään ihmisten henkisenkasvun kustannuksella.
Bluesky

ViestiKirjoittaja Völva » 25.01.2018 12:05

Bluesky kirjoitti:Itse edustan ns. Asatru uskoa halu olisi kova oman "seurakunnan" pystyyn pistämiselle kuten islannissa, ruotsissa jne. Tuntuu kuitenkin että suomalaisille uskon tunnustaminen on vieläkin aika arka aihe. Mainostetaan henkistä suuntaumistaan, mutta kun tulisi järjestäytyä niin sitten alkaa mutinat. Uskon sen johtuvan juuri "uskovaksi" leimautumisen pelosta ja/tai siitä että pelätään esimerkiksi virallisten rituaalien poikkeavan omista henkilökohtaisista rituaaleista ja näin koetaan että sitä on vuosikausia tehty kaikki asiat päin honkia. Kuitenkin olisi muistettava että vaikka kuinka omissa oloissaan olo viehättäisi yksikään usko/henkinensuuntaus ei olisi olemassakaan jos ihmiset eivät olisi entisinä aikoina pitäneet yhtä. Oman "seurakunnan" etuna on myöskin yleisten väärinkäsitysten korjaamisen mahdollisuus kuten asatru uskossa minkä symboleja ja jumaluuksia jotkut käyttävät hyväkseen tavoitellessaan poliittisia tarkoitusperiä. Myöskin virallinen asiaan perehtynyt "pappishenkilö" voi opastaa muita saman henkisiä kyseisestä uskosta kiinnostuneita saamaan oikeaa informaatiota sen sijaan että infoa haetaan henkilöltä joka on harjoittanut uskoaan 2 viikoa ja tämän perusteella vetelee lonkalta "tietoa" jonka etuliite kuuluu jotakuinkin näin "Must tuntuu", "Luulisin et", "En oo ihan varma, mut sen varmaan täytyy olla näin koska yhel netti sivul oli niin". Itseä ei tälläisen seuran kohdalla kiinnosta ne tuhottomat "kirkollisverot", palvottavana ylipappina oleminen jonka joka sana on Odinista itsestään tai tarve saada olla ihmisten kanssa tekemisissä koska olisin joku ylisosiaalinen yksinäisyyttä pelkäävä hämy. Itse opiskelen ahkerasta, kerään koko ajan tietoa ja nautin kun saan opettaa ja opastaa ihmisiä ymmärtämään asatru uskoa ja tietoa pohjoisen mytologiasta erityisesti näinä päivinä kun elokuvat, sarjat, sarjakuvat, pelit ja epämääräiset kirjailijat tarjoavat oman "totuuden" näistä asioista euron ja dollarin kuvat silmissään ihmisten henkisenkasvun kustannuksella.

Tuossa ketjussa viewtopic.php?f=27&t=110 asiaa sivuttiin, jos sinua kiinnostaa :)
Völva

ViestiKirjoittaja Fredu » 31.01.2018 10:25

Itse en kuulu mihinkään yhdistyksiin, koska olen pohtinut mitä hyötyä siitä minulle itselle olisi. Pakanaverkon Vox Paganorumin lukeminen kiinnostaisi, mutta pelkkä kiinnostus lehteen tuskin on tarpeeksi hyvä syy olla osa yhdistystä. :D Sen lisäksi mitä sitä toimintaa on sivusta katsellut, ei se kuitenkaan tunnu omalta. Monet yhdistykset kaatuu justihinkin tuohon, että yritetään niputtaa koko helvetin laaja kirjo yhden katon alle, eikä toimintaa osata kuitenkaan järjestää niin että olisi ihmisiä jokaisesta lössistä pitämässä kyseisen porukan toimintaa yllä. Vähemmästäkin palaa loppuun.

Lisäksi oon vielä semmonen kunnon yhdistysihminen, että jos liityn johonkin sellaiseen niin hyvin todennäköisesti hyppään aktiiviseen toimintaan mukaan ennemmin tai myöhemmin ja kuormitan sillä itseäni. Mikäli mua ylemmät tahot on delegoimiskyvyttömiä tai syystä tahi toisesta ei-niin-hirveän-hyviä johtajia, mua alkaa ottaa asiat nopeasti päähän ja kyllästyn siihen pisteeseen, että joko nappaan ohjat omiin käsiini tai häivyn koko hommasta.

Völva, mulla on joku aavistus siitä, että mistä yhdistyksestä on kyse ja voin sanoa vaan että ohh boy. :D
sinä olet ihme ja suuri sittenkin
Fredu

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu