Kuinka päästä alkuun

Kuinka päästä alkuun

ViestiKirjoittaja Diana » 01.04.2018 09:41

Laitetaan tähän ketjuun mielipiteitä ja näkemyksiä siitä, miten voi päästä alkuun (uus)pakanallisen uskon, shamanismin, noituuden tai muiden vastaavien kanssa. Omat kokemukset, kirjat, nettisivut, auttavat tahot ja muut järkevät neuvot tänne, kiitos.

Myös kysymykset ovat tervetulleita. Koettakaamme vastata niihin parhaan kykymme mukaan. Takeita täydellisesti toimivista ohjeista missään asiassa ei voi luvata.
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

Re: Kuinka päästä alkuun

ViestiKirjoittaja Diana » 01.04.2018 10:05

Minä kuulun ihmisiin, joiden mielestä vanhojen uskontojen tutkiminen on hyvä keino edetä, kun jokin uuspakanallinen uskonto kiinnostaa. Mytologioista löytyy valtavasti tietoa menneistä maailmoista. Myyttien kieli toimii myös ateistisesti suuntautuneille. Kirjastot ovat maassamme aarreaittoja, etenkin, kun osaa hakea haluamaansa. Vinkkinä sanoisin, ettei kannata juuttua pelkkään esoteria- hyllyyn, sillä uskontojen, historian, maantiedon, matkailun, kulttuurin ja kansanperinteen teoksista voi olla myös yllättävää iloa.

Netti on nykyisin erottamaton osa tiedonvälitystä, joten se on kirjojen ohella kätevä apu. Kannattaa kuitenkin muistaa, että netissä on myös paljon virheellistä, pintapuolista ja turhaa tietoa, josta voi olla paljon harmia tutkimusmatkoilla. Toki kaikkeen informaatioon tulee suhtautua jonkin verran kriittisesti, ei vain nettiin.

Aluksi kannattaa selvittää, mikä itse asiassa on oman kiinnostuksen kohde. Onko se jokin uskonto? Tietty jumaluus? Onko se noituus? Jos se on noituus, niin yleisesti kaikkialla maailmassa harjoitettu, vai jonkin tietyn maanosan tai maan alueella harjoitettu? Kenties tiedossa on jokin taito, kuten parantaminen, jota haluaa opetella? Ehkä ennustamisen muodot kiinnostavat? Ehkä suomalainen kansanperinne on lähellä sydäntä?

Kun jokin aihe tai suuntaus hahmottuu, tulee etsimisestä helpompaa.
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Völva » 01.04.2018 12:01

Olen samaa mieltä Dianan kanssa siitä, että kirjat, netti yms. ovat parhaita lähteitä aloittaa. Ennen vanhaan saattoi päästä oppipojaksi/tytöksi, mutta nyt kaikki esityö on useimmiten tehtävä itse. Olen huomannut, että usein vilpittömälle etsijälle myös ilmestyy opettaja tai matkan varrella useampiakin, kun esityöt on tehty, mutta kenellekään nämä asiat eivät tule kuin "Manulle illallinen" vaan on oltava valmis tekemään töitä ja myös olemaan kärsivällinen.

Shamanistisen polun kulkijana olen myös sitä mieltä, että useimmille polku selkiytyy, varmistuu tai joskus myös osoittautuu vääräksi shamaanikurseilla. Niillä paitsi oppii shamaanimatkojen tekemistä, niin niillä myös löytyy samalla polulla olevia ihmisiä, joiden tuki on usein ihan korvaamatonta.Näillä poluilla ongelmana on usein se, ettei ole ketään kenen kanssa näkemyksiään jakaa tai ketään kenen kanssa kysymyksiään pähkäillä, joten tuo samankaltaisten ihmisten löytäminen ei todellakaan ole itsestäänselvää.

Itselläni polku on tällä hetkellä ottanut pitkästä aikaa uuden käänteen ja opettelen asioita, joista en aikaisemmin edes ollut kiinnostunut, ja etenen ihan saman kaavan mukaan kuin joskus aikoinaan polulle tulleenakin eli luen kaiken mahdollisen jonka vain irti saan, verkostoidun samanhenkisten kanssa ja toivon, että kun olen valmis, niin opettajakin ilmestyy.
Völva

ViestiKirjoittaja Serene » 05.04.2018 08:23

Kysyisin, kokeeko kukaan chakrojen tuntemista tarpeelliseksi? Onko pelkkä joogailijoiden juttu vai toimiiko Kyöpelinvuorelaisille?

Ajattelin keskittyä hetken aikaa ihan vaan kanavoimaan energiaa siinä toivossa, että ymmärtäisin sitten paremmin, mitä ympärillä tapahtuu.
Serene

ViestiKirjoittaja Diana » 05.04.2018 09:48

Länsimaissa monet, etenkin uudemmat traditiot ovat ottaneet chakrat sekä muita vaikutteita idän ikivanhoista filosofisista tai uskonnollisista järjestelmistä. Useat new age- suuntaukset erityisesti. Itse pyrin varsinkin edellämainituista niin kauas, kuin mahdollista.

Olen ollut mukana porukassa, joka harjoitti alkeellista chakratyöskentelyä, ja tiedän uuspakanoita, jotka tekevät sellaista osana harjoittamistaan. Koska oma polkuni on kulkenut aivan eri suuntaan jo pitkään, en ole tarvinnut kyseistä systeemiä mihinkään. En silti sano, etteikö siitä voisi hyötyä. Kannattaa kokeilla erilaisia juttuja, jotta tietää, mikä sopii itselle.

Sanottakoon, että mainittu jooga on kuitenkin hyvä esimerkki siitä, kun länsimainen ihminen haluaa kaiken mahdollisimman siistissä ja kompaktissa paketissa; ikivanha, sisäisen rauhan ja eheyden tavoitteluun tarkoitettu kokonaisvaltainen menetelmä on muuttunut trendikkääksi, naistenlehtien suosittelemaksi jumppamuodoksi. :roll:
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Völva » 05.04.2018 09:53

Serene kirjoitti:Kysyisin, kokeeko kukaan chakrojen tuntemista tarpeelliseksi? Onko pelkkä joogailijoiden juttu vai toimiiko Kyöpelinvuorelaisille?

Ajattelin keskittyä hetken aikaa ihan vaan kanavoimaan energiaa siinä toivossa, että ymmärtäisin sitten paremmin, mitä ympärillä tapahtuu.
Osa shamanistisista ihmisistä (myös noidat siis voivat olla shamanistisia, eri asia kuin shamaani) käyttää chakroja ja mm. Siperiassa ja Tiibetissä shamanisiin on sekoittunut niin voimakkaasti buddhalaisuus, että heidän traditioitaan noudattavat usein käyttävät perinteisiä buddhalaisia chakraversioita, jotka eroavat länsimaisista versioista ja niitä kutsutaankin pyöriksi.

Itse käytän chakroja hyvin harvoin jos ollenkaan, mutta se ei johdu siitä, ettenkö ”uskoisi” niihin, vaan ihan puhtaasti siitä syystä, etteivät ne vaan tunnu itselle luontevaksi toiminnaksi. Sen verran täytyy sanoa, että usein parannushommissa huomaa esim. kuljettaessaan kättään ihmisen yllä, että energiat tuntuvat erilaisilta eri kehon kohdissa ja useimmiten ne paikallistuvat kyllä juuri noiden perinteisten chakrojen kohdalle.

Jos energia kiinnostaa, niin Johanna Blomqvistin kirja: Kvanttifysiikasta energiahoitoihin – Fyysikon matka mieleen ja paranemiseen, saattaa tuoda mielenkiintoista lisävalaistusta asiaan. Johanna on siis fysiikan tohtori, joka nykyään tekee energiahoitoja ja on reikihoitaja/kouluttaja eli työskentelee nimenomaan chakrojen kanssa.
Völva

ViestiKirjoittaja Völva » 05.04.2018 09:55

Diana kirjoitti:Sanottakoon, että mainittu jooga on kuitenkin hyvä esimerkki siitä, kun länsimainen ihminen haluaa kaiken mahdollisimman siistissä ja kompaktissa paketissa; ikivanha, sisäisen rauhan ja eheyden tavoitteluun tarkoitettu kokonaisvaltainen menetelmä on muuttunut trendikkääksi, naistenlehtien suosittelemaksi jumppamuodoksi. :roll:

Viisaasti sanottu!
Völva

ViestiKirjoittaja Diana » 05.04.2018 10:04

Völva kirjoitti: Osa shamanistisista ihmisistä (myös noidat siis voivat olla shamanistisia, eri asia kuin shamaani) käyttää chakroja ja mm. Siperiassa ja Tiibetissä shamanisiin on sekoittunut niin voimakkaasti buddhalaisuus, että heidän traditioitaan noudattavat usein käyttävät perinteisiä buddhalaisia chakraversioita
No niin justiinsa, kaikki on siis lopulta yhteydessä toisiinsa! :lol: Tämä oli muuten taas hyvä asia muistaa; uskonnot, systeemit ja perinteet ovat muuttuvia, eteneviä, sekoittuvia, ihmisten ja kulttuurien mukaan muovautuvia, joten lopullista totuutta tai mitään kiveenhakattua (paitsi Excalibur) "aitoa & oikeaa" ei olekaan. Siksi avoin mieli lie parasta, mitä etsijä voi omata.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Serene » 05.04.2018 10:46

Kiitti kirjavinkistä, Völva!

Katon läpi noi chakrat. Ajattelin tutustua niihin yksitellen, niin opin kunnolla merkitykset. Jää nähtäväksi, tuntuuko se sit omalta jutulta.

Noi määritellyt värit vähän hämää. ...ja siitä päästäänkin sit auroihin. Mites aurat? Näkeekö joku värillisiä auroja? Se vähä, mitä oon niistä ehtinyt lukea, niin justiinsa toi värien merkitykset jotenkin tökkii.

Mulla on tänään vapaapäivä ja sen varmaan huomaa, kun oon täällä taas kyselemässä koko ajan :D
Serene

ViestiKirjoittaja Diana » 05.04.2018 11:34

Mulle nämä aura- ja chakrahommelit on, etenkin tässä länsimaisessa kontekstissa, niin suoraan tuota mainitsemaani new agea, että ne eivät kuulu alaani, enkä niistä sen vuoksi voi oikein mitään sanoa. Jos new age tuntuu kiinnostavalta tai läheiseltä, se voi sitten olla se oma juttu. Veikkaan kuitenkin, että tällä foorumilla riemun repiminen siitä voi olla vaikeaa, kun se ei oikeastaan aihepiireihin sisälly. Yksi new agen hyvistä puolista (tai vaihtoehtoisesti huonoista...) on, että siitä löytyy aivan valtavasti kirjallisuutta, ja nettikin on sille.. noh, ehtymätön aarreaitta.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu