Uusi vuosi

Uusi vuosi

ViestiKirjoittaja Diana » 28.12.2017 11:10

Koska me kaikki elämme osana yhteiskuntaa, halusimme tai emme, joudumme huomioimaan muiden ihmisten puuhat ympärillämme. Ajanlaskustamme johtuen vuosi vaihtuu joulukuun lopussa, kuten kaikki varmasti tietävät. Suomessa on omat rituaalinsa ja tapansa siihen liittyen, vaikkakin oletettavasti vähemmän tarkat ja yhteneväiset, kuin joulunvietossa. Rakettien ammuskelu vuoden vaihtumisen kunniaksi lienee tutuin ilmiö.

Onko vuoden vaihtuminen uskossasi/ uskonnossasi/ maailmankuvassasi oleellinen tapahtuma? Milloin vietät sitä, jos eri aikaan, kuin se kalenterimme mukaan vaihtuu? Millaisia perinteitä noudatat?
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

Re: Uusi vuosi

ViestiKirjoittaja Diana » 28.12.2017 11:19

Vietän uskonnollista vuoden vaihtumista samhainina. Siitä ja ajankohtaan liittyvistä puuhistani taisikin olla jo puhetta aiemmin.

Yleinen vuoden vaihtuminen joulukuun lopulla on itselleni jälleen yksi "pakollinen" juhla muiden joukossa. Siihen ei ympäristön puolelta lataudu yhtä paljon odotuksia, kuin jouluun, joten kestän sen hieman paremmin. Varmaan kuohuviiniä tulee otettua ja jotain pikkupurtavaa laiteltua. Oletettavasti kotona pysytellään.

Raketit ovat monella tapaa sietämättömiä, joten niiden räjäyttelyn soisin loppuvan. Joskus on ollut ihan mukavaakin mennä pihalle vilkaisemaan räiskyvää taivasta, mutta jos rehellisesti punnitsee haittoja ja hyötyjä asiaan liittyen, ei raketeissa ole minkäänlaista järjen hiventäkään.
"Haeresis est maxima opera maleficarum non credere; To disbelieve in witchcraft is the greatest of all heresies."
Malleus Maleficarum 1486
Diana

ViestiKirjoittaja Völva » 28.12.2017 11:51

Uusi vuosi on minullekin noin maailmankuvan, tai miksi sitä nyt kutsuisikaan, kannalta täysin yhdentekevä juhla. Meillä kylillä ammutaan yrittäjien kustantamat uudenvuodenraketit jo kuudelta, ja niitä ollaan perheen kanssa käyty katsomassa, mutta nyt kun lapset viettävät juhliaan kavereiden kanssa, niin emme varmaan käy katsomassa enää sitäkään esitystä. Minulle 1.1. on aina sellainen helpotuksen huokauksen päivä, kun kaikki pakolliset, ulkopuolelta tulevat pakkojutut on ohi :)
Völva

ViestiKirjoittaja Reea » 28.12.2017 20:31

Juu ei ole erityisen tärkeä juhla minullekaan tuo kalenterivuoden vaihtuminen. Ärsyttää suorastaan, ihmiset on sekaisin ja ampuu rahaa taivaalle saastuttaen siinä samalla vielä. Onneksi mun koirat ei oo rakettikammoisia, se tästä vielä puuttuisikin. Mulla on lisäksi ollut tapana tehdä tyhmiä, ihmissuhteisiin liittyviä päätöksiä nimenomaan uutenavuotena, aiheuttaen menneisyydessä mm. kaksi välirikkoa erittäin tärkeisiin ihmisiin, joten olen todennut, että minun lienee parempi kyseisenä päivänä/yönä pysytellä visusti yksin kotona, ei puhua kellekään, eikä missään nimessä vetää yhtään viinaa, niin mahdollisuudet katastrofiin on minimoitu. :lol:

Hengellisesti vuoden vaihtumista vietän kans ihan eri kohdassa vuotta, tää on vaan tää ajankohta, milloin suurin osa ihmisistä päättää vetää kännit uuden vuoden kunniaksi.
Reea

ViestiKirjoittaja Fredu » 17.01.2018 11:01

Kalenterivuoden vaihtuminen on aika meh mullekin, tietysti kavereiden kanssa juhlitaan ynnä muuta, mutta oon oman vuodenvaihteeni juhlinut jo kekrinä. Raketit on mun mielestä aika turhia, monet ampuu tuhansia euroja taivaalle ja eläimet säikkyy kun eivät tiedä mistä on kyse. Dianan tavoin kyse on vain jälleen näistä yhteiskunnan "pakollisista" juhlista, joita välttäisin enemmän kuin mielelläni.
sinä olet ihme ja suuri sittenkin
Fredu

ViestiKirjoittaja Diana » 18.01.2018 10:31

Ketjun aihepiiriä sivuten, ilotulitteisiin liittyen: Kansalaisaloite.fi- palvelussa on aloite, jolla halutaan saada aikaan laki, joka rajoittaisi ilotulitteiden käytön vain ammattilaisille. Jos siltä tuntuu, niin tuonne tutkimaan http://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2736 . Itse allekirjoitin sen.
Malleus Maleficarum 1486
Diana

Paluu Yleinen keskustelu