Minulla on suurin vaikuttaja ollut ehdottomasti isoäitini, joka oli skandinaavisen noituuden ja seidrin harrastaja koko elämänsä ja periaatteessa kaikki oppini ovat joko ihan suoraan tai ainakin pohjimmiltaan häneltä. Matkan varrella erilaisia ihmisiä tavatessa, on kyllä tarttunut paljon suomenuskosta ja Kalevalaisestakin perinteestä.
Olen reissannut jonkin verran maailmalla shamanismin perässä ja huomannut, että se luonto, ympäristö ja ihmisten persoonallisuus, jossa kukin traditio on syntynyt on todella tärkeää ja lopputulema oli minulle se, että pohjolan lapsena pohjoismainen versio shamanismista on se, jota voi kaikkein luonnollisimmin harrastaa. Se vastaa käsitykseeni koko olemassaolostamme. En siis tunne oloani kotoisaksi intiaanien traditioissa sen enempää kuin siperialaisten tai saamelaistenkaan traditioissa vaikka heitä suunnattomasti arvostankin.
Aasa-, vaani-ja rökkausko sekä Yggdrasilin kosmologia. Tämä osio onkin sitten vaikea selittää. Tavallaan uskon, mutten harrasta uskontona. Näkemys lienee melkoisen yleinen shamaanien keskuudessa, olipa traditio sitten mikä tahansa. Yggdrasil luo maailmankuvani, mutta en ole jumalakeskeinen millään tavalla ja erilaiset jumaluuksien palvonnat eivät kuulu maailmankuvaani. He kulkevat matkassa mukana ja kunnioitan heitä siinä missä luontoa ja muita henkiäkin, mutta en blottaa tai ylistele heitä. Kiitän toki lahjalla lahjasta. Enkä koskaan pyydä apua ilman, että olisin valmis maksamaan siitä, mutta minulle jumalat ovat kuitenkin vai yksi osa tätä yhteyttä, jossa me kaikki olemme. He toimivat meille kutsujina tälle polulle, henkioppaina, opettajina, auttajina tai laukaisijoina ja he ovat suureksi avuksi matkoilla toisissa maailmoissa, mutta en voi palvoa heitä, koska toimimme kaikki yhdessä saman tavoitteen saavuttamiseksi. ”Paha auktoriteettiongelma" sanoisi entinen opettajani tähän, mutta kyse ei ole siitä, vaan uskon, että me kaikki olemme osa jotakin suurempaa yhteyttä eikä hierarkia missään muodossa kuulu maailmankuvaani -ei toisessa todellisuudessa sen enempää kuin tässäkään maailmassa.
Heh, tällä asenteella olisin tooooodella hankaluuksissa valtauskontojen jumaluuuksien kanssa